Empañadas met feta en spinazie


Ideaal als lunchgerecht of als snack (1-2 pp). Goed in te vriezen en op te warmen in de oven (tenzij je spinazie niet opnieuw wilt opwarmen). Ook heerlijk als avondmaal (2 pp) met een lekkere kop soep.

Gluten- en koemelkvrij
Kleine uitdaging/Uitgebreid koken

Voor ca. 12 empañadas:

  • 250 g glutenvrije bloem
  • 7 g droge gist of 13 g verse gist
  • 135 ml sojamelk
  • 15 g rietsuiker
  • 1/2 ei
  • 3 g zout
  • 35 g plantaardige boter (Wajang is bijvoorbeeld gluten- en lactosevrij)

Voor de vulling:

  • 200 g verse spinazie, geblancheerd of roergebakken, uitgelekt en fijngesneden
  • 1 bos basilicum, blaadjes fijngesneden
  • 150 g feta, verbrokkeld
  • 50 g zongedroogde tomaten, kleingesneden
  • 1 el kappertjes (2 als je van zurig houdt), kleingesneden indien nodig
  • 1/2 ei voor het bestrijken, geklopt

Materialen:

  • Deegroller
  • Empañada maker (hoe heet zo’n ding eigenlijk? Zie ook foto)
  • Scherp mes

Bereiding:

  1. Kneed de ingrediënten voor het deeg, daarna 30 min. laten rusten onder vershoudfolie en een droge doek op een warme plaats
  2. Verdeel het deeg in 11 (ja echt 11, niet 12) gelijke balletjes en laat het nog eens op dezelfde manier rusten
  3. Mix intussen alle ingrediënten voor de vulling door elkaar
  4. Verwarm de oven voor op 200 °C
  5. Rol de balletjes een voor een uit tot een ronde lap die net over de empañada maker valt (ca. 4 mm dik). Als het deeg wat te droog is geworden kun je er wat ei opsmeren en flink doorkneden
  6. Leg ca. 1.5-2 eetlepels vulling op het deeg, smeer de randen in met ei en pers beide kanten samen
  7. Met een scherp mes kun je het overtollige deeg lossnijden, hiervan maak je de twaalfde empañada
  8. Bestrijk de bovenkant van de empañadas met ei en bak ze in ca. 15 min. in het midden van de oven, of tot ze mooi bruin zijn.
  9. Wil je ze invriezen, bak ze dan 10 minuten. Na ontdooien kun je ze op een lage temperatuur in de oven opwarmen en afbakken

Dit gerecht met koemelk: Vervang 1/3 van de feta door ricotta

Dit gerecht lactosevrij: zou ik niet proberen, de feta is een substantieel onderdeel van het gerecht.

Weetje: als er Feta op de verpakking staat is er geen koemelk in het product verwerkt. De naam is wettelijk beschermd voor schapen- en geitenkaas. Als er koemelk in zit moet de fabrikant het “witte kaas” oid noemen.

Eet smakelijk!

10 reacties op “Empañadas met feta en spinazie

  1. Pingback: Recepten te maken, update | Ik ben glutenvrij

  2. Als 1ste geweldig dat je dit doet, zelf doe ik veel met boekweitmeel want het is moeilijk niet gemanipuleerde sojamelk te kopen, ook ben ik niet zo van de gist en de suiker, op suiker reageer ik heel sterk met een soort opvlieger dus dat gebruik ik nauwelijks, doe veel met verse kruiden om het smakelijk te maken, met belangstelling je side gelezen, met vriendelijke groet Mevr. de Oude

    • Beste mevrouw de Oude,

      Dank voor de complimenten!

      De link tussen boekweitmeel en sojamelk snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. De producten gemaakt van soja zijn een uitkomst voor mensen zoals ik, maar ook ik ben niet enthousiast over de manipulatie van de bonen. GElukkig komen er steeds meer andere alternatieven zoals haver-, rijste-, amandel- en kokosmelk.

      Groetjes Jude

  3. Pingback: Recepten te maken | Ik ben glutenvrij

  4. Oh, dat ziet er heerlijk uit!
    Ik was al aan het zoeken naar het recept van de foto bovenaan je site.
    Wat zou je kunnen gebruiken ipv speltmeel? Boekweitmeel misschien?
    Of is dit een glutenvrij soort speltmeel?

    Ik ga het zeker proberen.

    • Hi Monique,

      De empanadas heb ik inderdaad gemaakt met speltmeel, dus niet glutenvrij. Daarna heb ik ze niet meer glutenvrij geprobeerd, maar volgens mij kun je dit gewoon doen met glutenvrij meel, met toevoeging van xanthaangom en waarschijnlijk iets meer vocht. Ga ik binnenkort gewoon eens proberen, dus to be continued….

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

