Mijn verhaal


Al mijn hele leven heb ik enorm veel last van mijn darmen, en sinds een aantal jaar doet ook mijn maag een duit in het zakje. De medische wereld kwam met prognoses als “PDS” en “gevoelige maag”. Alsof ik daar iets aan heb! Ophouden moet het! Dus eind vorig jaar kwam ik op aanraden van een vriendin terecht bij een acupuncturist. Niet alleen behandelde zij mij met de naalden, maar ook gaf zij mij allerlei dieetadviezen. Door om de beurt een aantal weken een bepaalde voedingsgroep uit te sluiten, kon ik uitzoeken welke bestanddelen bij mij zo’n last gaven. De groepen die veel klachten kunnen geven zijn:

  • Gluten – of alleen tarwe
  • Nachtschade: paprika, courgette, aubergine, tomaat, aardappelen, chili, cayennepeper, Spaanse peper etc.
  • Lactose – of alleen koemelk
  • Sommige noten zoals sesam, pinda’s en pistachenoten
  • Eieren
  • Rood vlees
  • Rauwkost en rauw fruit

Ik ben nog steeds bezig met het onderzoek en langzamerhand gaat het steeds beter. Zo weet ik nu dat ik wel tegen geiten- en schapenkaas kan, maar dat ik van koemelk heel veel last krijgt. Ook tarwe heb ik heel lang niet gebruikt, en ga ik vanaf vandaag weer toevoegen aan mijn eetpatroon, dus ik ben benieuwd naar de reactie van mijn darmen! Laatst had ik in het weekend veel verse Jus d’Orange gedronken en prompt had ik 3 dagen last van mijn maag, dus ook dat ga ik maar eens testen.

Zometeen ga ik mijn eerste recept posten, maar eerst even eten!

Groetjes Jude

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

