Voedselintolerantie…kun je dan wel lekker uit eten?


Dat heb ik me ook een tijdje afgevraagd. En voor gluten- en lactoseintolerantie kan ik uit eigen ervaring zeggen: ja dat kan!!! Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe makkelijk je bent met eten. Niet ieder restaurant is daarop ingericht, maar ik vraag het gewoon altijd bij reservering of op het moment van binnenkomst.

Lunch

Zeker voor de lunch is het best lastig om gluten- en/of lactosevrij te eten vind ik. In salades zit toch ook vaak iets van zuivel in de dressing. Laatst had ik een cursus in Leiden in het museum Naturalis. De eerste dag kreeg ik een best lekkere salade, maar de tweede dag serveerden ze me van dat ontzettend droge, glutenvrije brood dat nergens naar smaakt. Ik was blij dat ik mijn eigen brood voor de zekerheid had gesmeerd.

In Haarlem kan ik inmiddels mijn weg goed vinden voor de lunch. XO maakt er zelfs reclame voor op hun site. De glutenvrije clubsandwich die ik daar laatst had besteld was erg smakelijk!

Ook in Hofje zonder Zorgen kan ik onbevreesd een broodje bestellen. Een lekker vers gebakken pistoletje of gestoomd brood bij de salade, ik was bijzonder verrast door de vele mogelijkheden.

Diner

Inmiddels ben ik gewend om in gesprek te gaan voor het bestellen van mijn avondeten. Om de kennis van het restaurant te testen vraag ik altijd of ik hun patat mag. Wanneer deze in een aparte friteuse gebakken wordt is het geen probleem, maar zodra het samen met bitterballen in het vet gaat, mag het natuurlijk niet meer. Op die manier kom je er het gemakkelijkst achter hoe “professioneel” de keuken is.

Ik heb een bijzonder leuke ervaring gehad in Hotel de Goudfazant in Amsterdam. Niet alleen de locatie en inrichting vind ik geweldig, maar ook de keuken is lekker en creatief. Als hoofdgerecht had ik mosselen besteld en expliciet gevraagd naar lactosevrij. Toen het gerecht voor mijn neus werd gezegd, schrok ik me dood, want de mosselen lagen in een mooie, witte saus. Dat associeerde ik natuurlijk direct met lactose dus vroeg nogmaals aan de ober of het echt wel lactosevrij was. Na voor de zekerheid nagevraagd te hebben in de keuken, wist hij me te vertellen dat de kok “op het graf van zijn moeder” kon bevestigen dat de saus lactosevrij was. Ik heb echt heerlijk gegeten en naderhand een mail gestuurd met de vraag of hij zijn geheim wilde delen. Dat wilde hij wel…dus binnenkort hier in Jude’s Diner!

Vrijdag ga ik met vriendinnen lekker eten bij Little Buddha in Amsterdam. Ik heb daar een keer eerder gegeten, en me gefocust op de sushi, de ober was zeer behulpzaam met het navragen en meedenken. Na vrijdag kan ik meer vertellen over de mogelijkheden daar.

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

