Galerij

Verse mayonaise in 3 minuten


In veel mayonaise uit de supermarkt zit tarwezetmeel, waardoor dit niet geschikt is voor mensen met gluten- en tarweintolerantie. Maar zelf mayonaise maken is enorm simpel en snel, en tien keer lekkerder dan uit een potje of tube, trust me! Sinds ik het voor het eerst heb geprobeerd wil ik niet anders meer! Uiteraard is het minder lang houdbaar dan uit een potje, maar dan maak je gewoon wat minder, of je smeert het de volgende dag op een geroosterd broodje bij een lekkere maaltijdsalade.

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Lekker snel

Voor de mayonaise:

  • 1 ei (kamertemperatuur)
  • 1 tl mosterd
  • 3 eetlepels witte wijnazijn (of natuurazijn of citroensap)
  • 250 ml zonnebloemolie
  • 50 ml olijfolie extra vierge
  • snufje zout

Materialen:

  • Smalle, hoge kan
  • Staafmixer

De bereiding:

  1. Doe alle ingrediënten in de hoge, smalle kan
  2. Zet de staafmixer erin, trek langzaam omhoog en klaar is Kees!

Variatie: voor een lekkere knoflookmayonaise 3 teentjes persen en toevoegen voordat je de staafmixer erop zet. Zet de mayonaise een paar uur in de koelkast om de knoflook lekker te laten intrekken.

De ingrediënten

Bron: De Hormoonfactor door Ir. Ralph Moorman
9 reacties op “Verse mayonaise in 3 minuten

  1. Pingback: Hapjes voor de buurt | Jude's Diner

  2. Pingback: Zalmbonbon met dillemayonaise | Jude's Diner

  3. Dat van die rauwe eiwitten klopt, gelukkig kunnen we dit risico in Nederland wel nemen. Het is namelijk zo dat één op de honderdduizend eieren beter niet rauw gegeten kunnen worden. Deze kans geldt dan voor ouderen en kinderen bij de wat minder verse eieren. Verder gebruik ik zelf ook liever alleen een dooier, dit maakt het geheel net iets romiger.

  4. Pingback: Mosselen in knoflookaioli – dit is echt té makkelijk smullen « Jude's Diner

  5. Nu wet ik echt zeer weinig van gluten intolerantie enzo…maar volgens mij is het beter om voor mayo alleen de eidooier e gebruiken. Ik kan me herinneren at je eiwit niet zomaar rauw kan eten…weet het alleen niet zeker meer..je recepten klinkencoverigens wel Errug lekker. Ga zeker de bokkepootjes een keer maken.

    • Dat is ook wat ik dacht, maar ik volg het recept zoals deze is opgegeven door de bron. Deze persoon schijnt heel veel mensen te helpen met afvallen en staat best goed aangeschreven. Dat betekent natuurlijk niet direct dat hij gelijk heeft, maar mensen zijn er niet ziek van geworden denk ik. En ik vraag me af of het minder erg is als je alleen de dooier gebruikt. En natuurlijk moet je het niet elke dag eten, maar dat geldt voor mayonaise an sich in mijn ogen. Bedankt voor je tip (en de complimenten), ik ga het recept eens proberen met alleen eidooier, kijken wat er gebeurt! Wordt vervolgd…

  6. Tip van flip, om mayo op de friet veul lekkerder te maken: gember (die op siroop volgens mij) in kleine stukjes snijden en door de mayo. Verhouding moet je zelf even uitzoeken, niet teveel. Was een openbaring!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

