Galerij

Dol op bokkenpootjes? Try this!


Ok, het is niet helemaal hetzelfde als een bokkenpootje, maar minstens zo lekker, én zelf gemaakt! Uit ervaring kan ik zeggen dat je er je collega’s en familie erg blij mee maakt!

Gluten- en lactosevrij
Grote uitdaging/Uitgebreid koken

Voor ca. 30 bokkenpootjes:

  • 8-12 velletjes ouwel (heb ik nog niet gevonden dus nog niet gebruikt)
  • 4 eiwitten
  • 175 gr suiker
  • 250 gr amandelen, heel fijn gemalen
  • 1 tl citroenrasp
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 1 zakje vanillesuiker
  • evt. geschaafde amandelen ter decoratie
  • 100 g pure chocolade (zonder melkbestanddelen)

Materialen:

  • spuitzak met groot mondstuk

De bereiding:

  1. Klop de eiwitten met 75 g suiker in een bak die in warm water staat, echt heel goed stijf. Hoe stijver hoe luchtiger je bokkenpootjes
  2. Schep de rest van de suiker, gemalen amandelen, citroenrasp, kaneel en vanillesuiker in delen door de eiwitten. Bij voorkeur met zo’n rubber schraper. Doe heel voorzichtig zodat je het mengsel zo luchtig mogelijk houdt
  3. Leg de ouwel op de bakplaat
  4. Breng het mengsel over in de spuitzak en spuit de koekjes in gewenste vorm op de ouwel. De koekjes rijzen nauwelijks maar kunnen iets uitzakken in de oven, dus leg ze niet te dicht bij elkaar
  5. Eventueel kun je de koekjes met geschaafde amandelen bestrooien
  6. Laat de koekjes in 1-1.5 uur op 140°C “drogen”. Mijn oven gaat niet lager dan 150°C dus bij mij zijn de koekjes al in 20 min. gaar. Dan worden ze vast nog lekkerder als ik ooit een oven heb die wel 140°C aankan!
  7. Na het afkoelen kun je ze in de chocolade dopen, die je au bain marie hebt gesmolten. Ik doop er gewoon één kant in, maar je kunt ook de onderkant in de chocolade dopen en een tweede koekje ertegenaan plakken, zodat het meer op een bokkenpootje lijkt

Bokkenpootjes single style

9 reacties op “Dol op bokkenpootjes? Try this!

  1. neem snoeppapier als geen witte ouwel kan vinden. boerenbond verkoopt ouwel en ook zaken met bakkers benodigdheden. sommige bakkers willen ook wel vellen los verkopen

    • Hi Noor! Ik moet eerlijk toegeven dat ik tot nu toe iedere keer de ouwel vergeten ben dus ik weet het antwoord op je vraag niet. Maar ik ga ze binnenkort gewoon weer eens maken, en dan mét ouwel. Dus wordt vervolgd!!

      Wat ziet jouw maltesertaart er lekker uit! Jammer dat ik die niet kan eten….

      Groetjes jude

      • Hai, aah jammer dat je het antwoord niet weet. Dan moet ik het maar zelf ook is uitproberen! Hier in Duitsland is genoeg ouwel te vinden, dus dat komt wel goed.

        Ik kan zelf ook niet goed tegen laktose, maar daar hebben ze gelukkig pillentjes voor! Zodat ik het wel kan eten.
        Maar daarom vind ik jou blog ook echt heel fijn!

        Groetjes
        Noor

  2. Pingback: website: jude’s diner | Ik ben glutenvrij

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

