Jude’s Diner back open!


Terug van een minivakantie en weer back in business! Er staan weer wat lekkere recepten te wachten om gedeeld te worden! Maar eerst nog een verslagje van de mogelijkheden in Gent, Brugge en Knokke om lekker uit eten te gaan. Ik ben op de bonnefooi gegaan, gewoon om te onderzoeken hoe makkelijk of moeilijk het is om gluten- en lactosevrij te eten. En ik zeg; niet doen, niet op de bonnefooi! Je moet teveel uitleggen en meedenken, en het personeel zit daar duidelijk niet echt op te wachten. Ze doen hun best hoor, maar je kunt zien dat je ze het heel moeilijk maakt. En dat kan mij dan weer frustreren, dus ik heb het op een gegeven moment gewoon opgegeven. En ook vrijaf genomen van mijn dieet, om gewoon lekker te kunnen genieten van het eten daar. Ben er ook gelijk achter gekomen dat ik met mijn dieet echt op de goede weg ben, wat vergeet je snel hoe je darmen en maag aan kunnen voelen als je niet aardig voor ze bent…

Tonijncarpaccio met Wasabimayo

Omdat het weer zo mooi was besloten we door te rijden naar Knokke, aan het strand. Hier zijn we bij een tentje gaan lunchen waar het zelfs zonder enige vorm van intolerantie niet echt aan te raden is en we met veel moeite de bediening aan het lachen kregen. Van gastvrijheid hadden ze denk ik nog nooit gehoord. Heel Knokke is in mijn ogen niet om naar huis te schrijven, wat een trieste bedoening!

Brugge daarentegen vind ik een prachtige stad. Met veel oude bebouwing en leuke grachtjes. De meningen verschillen, sommigen vinden het één groot straattheater, maar ik vind het heerlijk om doorheen te banjeren. Daar is het me ook nog gelukt lekker en bijna gluten- en lactosevrij te eten. Al dacht het personeel dat ei lactose bevat, dus ik heb ze even uit de droom geholpen. De frietjes werden gebakken in apart vet en de mayonaise zelf gemaakt. Dat de patat paneermeel kon bevatten heb ik even voor lief genomen, ze werden namelijk een beetje zenuwachtig van al mijn vragen. Maar heb echt heerlijk gegeten bij restaurant De Zevende Hemel op het Walplein. Vooraf een tonijncarpaccio met wasabimayo en als hoofdgerecht mosselen met knoflook. Het voorgerecht had zo’n berg sla dat ik die bij het hoofdgerecht niet miste.

In Gent ben ik maar van mijn dieet afgestapt, het bleek niet te doen te zijn, dus helaas geen goede tips uit eigen ervaring op de bonnefooi. Volgende keer toch maar van tevoren even kijken op de Belgische Dinnersite om een leuk restaurantje uit te zoeken. Het vergt wat meer voorwerk, maar geeft een stuk meer rust denk ik! Klik op de homepage op “Cityguides” en kies de stad van je keuze. Vervolgens kun je kiezen uit “Glutenvrij” of “Andere diëten” en krijg je een reeks mogelijkheden. Vooral Brugge heeft wat leuke mogelijkheden, in Gent heb je de keuze uit 1, en Knokke valt van de kaart af…

Ik heb de Nederlandse Dinnersite ook maar even gecheckt. Die heeft dezelfde mogelijkheid om op gluten- en koemelkvrij te filteren, ideaal! De keuze, in ieder geval in Haarlem, is voor mij weer een stuk groter geworden, jeej!!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

