Ontbijten


Ontbijten met noodlessoep, of havermout geweld in water…..dat stelde mijn acupuncturist voor. Het kan namelijk ook zo zijn dat je niet goed tegen koude dingen kan. Dus ik heb een tijdje alle koude dranken ed. vermeden, maar dat is het gelukkig bij mij niet. Van gewelde havermout werd ik niet echt vrolijk kan ik je vertellen. Dan moest ik ’s avonds de havermout met bijvoorbeeld gedroogde appeltjes en cranberry’s koken in water en het vervolgens een nacht laten staan. De volgende dag nog een beetje opwarmen en daar is je ontbijt. Smerig is het niet, maar het is echt een prutje die ik met tegenzin naar binnen werkte.

Noodlessoep heb ik ook geprobeerd. Nu hou ik best van noodlessoep en hele volksstammen eten dit ’s ochtends, maar aan mij is het niet echt besteed als ik net wakker ben. Dus toen ik na een periode van uitproberen had besloten dat koude producten niet de oorzaak van mijn klachten waren, ben ik gelijk weer overgestapt op lekkere, koude sojamelk.

De sojamelk mengde ik altijd met All-Bran plus, van die hele vezelrijke staafjes. Maar daar zit tarwe in dus die moesten in de ban. Na flink zoeken ben ik inmiddels tot een lekkere en betaalbare mix gekomen:

  • Cornflakes (gemaakt van mais)
  • Kellog’s Coco Pops (gemaakt van rijst)
  • Honey Puffed Oats van Rude Health, te koop bij Marqt (gemaakt van haver*)
  • Rosies Crunchy Muesli “Cranberry & Nuts” of “Ginger Lemon”, te koop bij Marqt (gluten- en lactosevrij)
  • Gedroogde cranberry’s

Wat ik vaak als nagerecht neem, maar wat ook prima als ontbijt te maken is, is sojayoghurt met honing en walnoten, en stukjes appel als ik nog zin heb om te schillen. Bijna net als in Griekenland…

* Haver is van nature glutenvrij. Maar tijdens de teelt, de oogst, het transport, de opslag, in de molen en bij de verwerking tot eindproducten (bijvoorbeeld in de bakkerij) komt de haver in aanraking met tarwe, gerst en rogge. Daarom past alleen gecertificeerd glutenvrije haver binnen een glutenvrij dieet. Op de verpakking van deze haver staat het ‘glutenvrij’ logo. Dit verhaal geldt ook voor bijvoorbeeld boekweit. Bron: Glutenvrij.nl

 

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

