Boodschappen doen in Duitsland, een feest voor voedselintoleranten


De Kaufland in Duitsland is zo’n megagrote supermarkt waar je echt vanalles kunt vinden in allerlei soorten en smaken. En dus ook gluten- en lactosevrije producten en heerlijke geitenkaasjes. Een waar paradijs voor mij! Het enige nadeel is dat alles tussen de gewone producten staat dus je moet echt even zoeken. Een paar uur was ik dus wel zoet zaterdag, maar kwam thuis met weer allemaal nieuw uit te proberen producten.

Koemelkvrij

Van een vorig bezoek wist ik al dat de geitencamembert van Président en de Roomkaas van Crementell/Petri niet te versmaden zijn dus die heb ik in grote getale ingeslagen. Een nieuwe ontdekking is de camembert van Der Grüne Altenburger, die volgens eigen zeggen zelfs lactosevrij is. Ik moet hem nog even laten liggen zodat hij wat romiger wordt, maar de eerste hapjes waren al zeer smakelijk! Aan de binnenkant maken ze reclame voor lactosevrije zachte geitenkaas, die zoek ik volgende keer op. Minder bijzonder maar niet minder lekker is de zachte geitenkaas van Rians.

Lactosevrij

Er zijn heel veel lactosevrije producten te vinden van MinusL en “Schwarzwald…..”. Je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het tegen: karnemelk, chocomelk en zelfs kruidenboter, daar zijn ze echt goed op ingericht! Ik krijg dan echt de neiging om alles mee te nemen en uit te proberen, maar ik heb me weten in te houden en heb alleen de slagroom en kruidenroomkaas meegenomen. Die is erg lekker, de slagroom ga ik binnenkort uitproberen. De Alprovarianten zijn jullie denk ik wel bekend.

Glutenvrij

Een geheel nieuwe ontdekking is “Seitz”, dat allerlei meelproducten heeft. Ik dacht dat ik gewone bloem meenam maar bij nader onderzoek bleek dit zelfrijzend bakmeel te zijn (tja mijn Duits is ook niet perfect ;)). Dus daar ga ik maar eens een lekkere taart van bakken binnenkort. De broodmix heb ik nog niet kunnen uitproberen aangezien we geen gist in huis hadden, wordt vervolgd. Net als de “Knusperbrötchen”, die liggen nog ongeopende bij mijn vader in de kast. De Snackers echter heb ik al van zitten smullen, die vond ik vroeger al erg lekker en nu nog steeds dus.

Ik ben echt een chocolademonster dus ben erg blij met mijn pure chocoladepasta en de lekkere reep, die kan ik in Nederland ook krijgen maar nu heb ik een lekker voorraadje bij mijn vader (als hij het niet opeet ;))

 

3 reacties op “Boodschappen doen in Duitsland, een feest voor voedselintoleranten

  1. Hoi. Ik weet sinds een paar dagen pas van mijn lactose intolerantie en wil wat winkels hebben in duitsland waar ik lactosevrije producten kan kopen. Nederland is nog te klein voor dit

    • Hi Desiree,

      Als ik bij mijn vader in Vaals ben koop ik graag in bij Kaufland. Al vind ik dat Nederland inmiddels niet meer echt onderdoet voor Duitsland qua lactosevrije producten. Heb je een Jumbo in de buurt? Zij hebben veel minusL producten. Maar ook appie en dekamarkt bieden veel alternatieven op basis van soja, haver, rijst of amandel.

      Heel veel succes met het vinden van een nieuw eetpatroon. Mocht je nog vragen hebben kun je me altijd een berichtje sturen. Als ik het niet weet xijn er altijd wel mensen in mijn netwerk die ik het kan vragen.

      Groetjes Jude

  2. Oh ik ben heel blij om te lezen dat er lactosevrije kaas bestaat!! Ga binnenkort eens zoeken. Ik ben soms aan het proberen of een klein beetje dan misschien wel gaat, maar alle zuivel (van wel beest dan ook) is een probleem. En ik mis mijn kaasjes zo… Via een mesoloog kwam ik achter mijn intoleranties.O.a. tarwe, mais en peulvruchten (o.a soja) zijn wel het lastigste. Met glutenvrije pasta’s (vaak mais) en brood kom ik er dus niet want dat is vaak van tarwemeel gemaakt en daar zin kennelijk iets in waar mijn darmen ik niet tegen kunnen, geen idee wat…. Maar ik vind steeds beter mijn weg 😉 Hele fijne blog!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

