Specktakel in Haarlem – creatief met gluten- en lactosevrij


Dit is wel even een apart blogje waard, gisteren heb ik gegeten bij Specktakel in Haarlem, en echt ongelooflijk lekker! Het personeel weet waar ze het over hebben bij gluten- en lactoseintolerantie en hebben mij zelfs iets nieuws geleerd! Ik kon kiezen van de kaart of me volledig laten verrassen. Aangezien ik van verrassingen hou ben ik voor dat laatste gegaan. Meestal geef ik nog even aan dat ik wel erg van vis en paddenstoelen hou, maar ik heb me deze keer ingehouden.

De ober vroeg hoe erg mijn intolerantie is, of ik wel sojasaus mocht. Dat was voor mij helemaal nieuw! Heb eigenlijk nooit op de ingrediëntenlijst van mijn favoriete saus gekeken maar daar blijkt dus gewoon tarwe in te zitten, wel ik kleine hoeveelheden, maar toch! Volgens de ober moest ik op zoek naar witte sojasaus, daar zou geen gluten in zitten, Google geeft wel witte soja aan maar niet of het glutenvrij is. Kikkoman heeft een glutenvrije versie op de markt gebracht zag ik, dus die maar eens gaan zoeken.

Even terug naar mijn diner van gisteren, het begon al bij het traditionele “brood met kruidenboter” vooraf. In dit geval werd er ipv kruidenboter olie en Dukkah* geserveerd. En ik kreeg een apart bordje met geroosterd glutenvrij brood, en zowaar smakelijk brood dat niet te droog is. Ik moet nog even een keertje terug om te vragen waar zij hun brood vandaan halen.

Als voorgerecht kreeg ik een sashimi van tonijn waar men “even de vlam overheen had gehaald” waardoor het buitenrandje gegaard was. Een heerlijke combinatie met 4 soorten sesam (gebrande, wasabi-, gewone witte en sojasesam), zoetzure komkommer, eitjes van de vliegende vis, eitjes van de haring en (volgens mij) een wasabimayonaise. De rode salade is een shizokers (volgens een van mijn vriendinnen net iets als waterkers….maar dan shizo en is het rood ;)).

Mijn hoofdgerecht was een heerlijk zachte zwaardvis (ik was bang dat hij droog zou zijn maar integendeel) op Aziatische groenten. En als nagerecht (ben ik vergeten te fotograferen helaas, moet ik nog een keertje terug ;)) een geweldige pavlova met verse vruchten en mangocitrusijs. Het water loopt me nu weer in de mond.

Al met al één grote lofzang voor restaurant Specktakel en zijn medewerkers! Veel warenkennis en geweldige bediening! Op dit moment mijn nummer 1 aanrader in Haarlem!

* Dukkah is een heerlijke Noord-Afrikaanse dip van gemalen noten en kruiden. Ik heb nog een beetje staan thuis, maar binnenkort eens kijken of ik het zelf kan maken.
Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

