Galerij

Spareribs maken, ik wist niet dat dat zo makkelijk was!


Een vriend van mij kwam laatst eten, een echte man, dus ik wilde iets vlezigs maken. Ik ben zelf niet zo’n vleeseter, maar een goede sparerib kan ik zeker wel waarderen! Dus dat wilde ik weleens uitproberen, en wederom bracht mijn nieuwe kookboek van Delicious soelaas. Een lekker recept voor “Sticky Spareribs” vond ik daar.

Een diner bij mij is altijd wel een beetje een uitdaging voor mijn vrienden, ik probeer namelijk nieuwe recepten niet eerst uit, maar geef hen de eerste versie. Gelukkig zit er een goede Turk om de hoek ;), al hebben we die tot nu toe nog niet hoeven bezoeken gelukkig! En waar ik ook goed in ben, is op de dag zelf op zoek gaan naar de ingrediënten…zo ook bij de spareribs. En dit resulteerde in spareribs van lam, geen aanrader, veel te veel vet en een raar smaakje, maar met varkensribjes is dit echt een recept om je vingers bij af te likken!

Lactosevrij, in de pruimensaus zit een beetje tarwe
Supersimpel/Beetje inspanning

Voor de marinade (4 pers):

  • 1 el geraspte verse gemberwortel
  • 2 tenen knoflook, kleingehakt
  • 2 el pruimensaus (Toko)
  • 1 el tomatensaus
  • 1 tl gedroogde chilivlokken
  • 1 el ahornsiroop
  • 1 el appelstroop
  • 2 el olijfolie

Voor de ribs

  • 1,5 kg varkens spareribs
  • Partjes citroen om te garneren
  • Korianderblad om te garneren

Benodigdheden:

  • Grote kom waar de ribs in kunnen liggen
  • Huishoudfolie
  • Bakpapier

De bereiding:

  1. Meng alle ingrediënten voor de marinade en wentel de ribs hierin om
  2. Dek de schaal af met huishoudfolie en zet 1 uur in de koelkast
  3. Leg de spareribs op bakpapier in de oven op 190°C, hou de overige marinade achter
  4. Haal de spareribs na 30 min. uit de oven en giet de overige marinade erover
  5. Zet nog eens 40 min. in de oven tot buitenkant mooi donker is en het vlees loslaat van het bot
  6. Serveer met de koriander en citroenpartjes

Lekker met gepofte aardappel en maiskolf!

2 reacties op “Spareribs maken, ik wist niet dat dat zo makkelijk was!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

