Galerij

Wat zijn gluten en wat mag je wel en niet?


Op verzoek ben ik op zoek gegaan naar een overzichtelijke lijst met producten die mensen met een glutenvrij dieet wel mogen. Het is alleen niet zo gemakkelijk om aan te geven wat je niet mag, het is namelijk niet echt zwart/wit. Maar eigenlijk is het veel interessanter wat je wel mag, want dat is nog zo ontzettend veel! Ok, je bent erg beperkt in je broodproducten, maar ook daar zijn steeds meer alternatieven voor te vinden.
Op de site van de Nederlandse Coeliakie Vereniging kun je heel veel informatie vinden, ik heb geprobeerd om de boel samen te vatten zodat je een overzichtelijk rijtje hebt. Maar niet onbelangrijk, wat is eigenlijk glutenvrij?

Wat betekent glutenvrij?
Glutenvrij betekent letterlijk ‘geen gluten’. Voor veel glutenvrije dieetproducten is dit in de praktijk niet haalbaar. De norm voor ‘glutenvrij’ is vastgesteld in de Europese Verordening (EG) nr. 41/2009 en is kleiner dan 20 mg gluten per kg product. Hierin is de Codex Alimentarius voor glutenvrije dieetproducten overgenomen.

Klik hier voor de lijst zoals ik hem heb kunnen samenstellen met behulp van internet, er zal vast nog van alles missen, maar het belangrijkste staat erop denk ik. Een vuistregel bij het glutenvrij koken is eigenlijk: lees de etiketten!! Daaruit kun je vaak al een heleboel halen! Maar ik hoop dat ik met onderstaande lijst iets meer duidelijkheid heb geschept in de wondere wereld van glutenvrij.

 

Eén reactie op “Wat zijn gluten en wat mag je wel en niet?

  1. Pingback: website: jude’s diner | Ik ben glutenvrij

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

