Galerij

Glutenvrije sojasaus


Ik kwam er laatst achter dat sojasaus tarwe bevat. Helemaal nooit aan gedacht, maar ik werd er door een ober op gewezen toen ik aangaf dat ik geen gluten eet. Oeps, en ik ben dol op sojasaus, dus wat nu? Op internet gezocht en volgens de berichten daar was glutenvrije sojasaus nog moeilijk te verkrijgen, maar had Kikkoman een versie op de markt gebracht die via groothandels te koop is, niet echt handig. Dus ik was helemaal enthousiast toen ik vanmiddag in de Natuurwinkel glutenvrije sojasaus tegenkwam. Gelijk getwitterd natuurlijk, krijg ik een reactie van Grimm’s Magic Bakery dat AH ook gewoon glutenvrije sojasaus verkoopt! Had er niet eens aan gedacht daar te kijken omdat ik niet verwacht had dat ze het zouden hebben, maar wel dus! Fijn die Albert Heijn!

Wat ik wel een beetje bijzonder vind van het flesje dat ik heb gekocht, is dat er alcohol in zit. Heb voor de zekerheid nog even op de sojasaus met tarwe gekeken, maar dat is echt alcoholvrij….dus de tarwe is vervangen voor alcohol?

2 reacties op “Glutenvrije sojasaus

  1. Een jaar of twee geleden stond er in de Glutenvrij een artikel over sojasaus en ketjap. De conclusie was, dat sojasaus eigenlijk geen gluten bevat omdat de tarwe die er in gebruikt wordt gefermeteerd is. En net zoals bij gedestileerde dranken, is de gluten dan ‘opgelost’. Maar ‘eigenlijk’ is niet genoeg. Want de meeste sojasauzen die wij kunnen kopen, worden niet volgens deze manier gemaakt…
    Conclusie was, dat niet alle sojasauzen die een gluten-bevattend ingredient bevatten, ook gluten bevatten. Maar helaas ook andersom…

    Maar hoe het ook al weer precies zat….

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

