Galerij

Pepernoten! (Kruidnoten)


Glutenvrij, lactosevrij, lekker, knapperig en verslavend! Wat wil je nog meer?

Ik heb verschillende recepten van internet geprobeerd, maar of de pepernoten waren te droog, of ze zakten uit tot een grote speculaas. Het laatste recept dat ik probeerde was echt perfect! Want waar ik eigenlijk geen zin in heb is allemaal van die rare toevoegingen als Xanthaangom (waar ik tot een paar maanden terug nog nooit van gehoord had..), je wilt zo min mogelijk het gevoel hebben dat je “anders” bent  toch?

En met dit recept lukt dat! Alleen het zelfrijzende bakmeel is natuurlijk apart ingekocht, maar voor de rest heb je alleen maar normale supermarktproducten nodig.

Ik kom er trouwens net achter dat ik bij toeval een nieuw recept heb gemaakt, aangezien ik per ongeluk zelfrijzend bakmeel heb gebruikt in plaats van glutenvrij meel.

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Beetje inspanning

Ingrediënten:

  • 200 g glutenvrij zelfrijzend bakmeel (bijvoorbeeld Orgran bij de natuurwinkel)
  • 100 g plantaardige margarine
  • 125 g bruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 el speculaaskruiden
  • 1 zakje vanillesuiker

De bereiding:

  1. Kneed alle ingrediënten tot een mooie bal deeg
  2. Zet een uurtje in de koelkast
  3. Draai mooie balletjes van het deeg die je op de bakplaat een beetje platdrukt (ze gaan iets rijzen dus hou afstand)
  4. Zet ca. 20-25 min. in de oven op 170°, de pepernoten zijn klaar als ze niet meer uit elkaar vallen zodra je ze oppakt. Laat ze niet langer bakken want ze krijgen al snel een verbrand smaakje. Hou ze dus goed in de gaten!
  5. Je hoeft niet alles in een keer op te bakken, het deeg is prima in de vriezer te bewaren, zo heb je altijd verse pepernoten, al waren ze bij mij 2 dagen later nog steeds knapperig. En daarna waren ze op 😉
Oorspronkelijke bron: Lactolerant.nl
5 reacties op “Pepernoten! (Kruidnoten)

  1. Super recept! Ik heb ze met de kleuters in mijn klas gemaakt maar heb ipv margarine, kokosolie gebruikt (vanwege een jongetje met zware koemelkallergie) en met oerzoet ipv van suiker (omdat ik graag met alternatieven voor geraffineerde suiker bak) en ipv vanillesuiker heb ik vanillepoeder gebruikt. Was zeeer geslaagd!

    • Haha dat is niet meer mijn recept maar je eigen ;). Hartstikke leuk dat je mijn recept hebt gebruikt en daar je eigen draai aan hebt gegeven! Ga ik jouw versie ook eens proberen

      Wajang produceert overigens lactosevrije en koemelkvrije boter.

      Groetjes Jude

  2. zelfrijzend bakmeel kun je ook maken van glutenvrij meel met bakpoeder. Normaal bakpoeder is in principe al glutenvrij. Scheelt weer een extra pak meel in de kast… En ei is lekker voor de samenhang denk ik? In gewone kruidnoten zitten ze er niet in. Bij intolerantie voor ei kun je evt. fiberhusk proberen.

    • Dank voor de tip Karien! Persoonlijk vind ik een pak zelfrijzend bakmeel wel erg handig in de kast, daar zit gelijk de juiste verhouding in. Blijkt dus nu dat er dubbelzoveel bakpoeder in mijn pepernoten zitten, maar ze zijn dan ook wel erg luchtig en knapperig, en daar doe ik het voor!

      Ik zag trouwens dat in mijn bakpoeder (Dr. Oetker) E450i (kalium of natrium difosfaat) zit, wat niet goed staat aangeschreven (zou hyperactiviteit, verminderde opname van mineralen en darmstoornissen opleveren). Dus voor mensen die daar bewust mee bezig zijn, is het zelfrijzende bakmeel van Orgran een goed idee, daar heb ik geen gekke ingrediënten in kunnen vinden.

      Groetjes Jude

  3. Pingback: Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

