Galerij

Brood bakken – glutenvrij


Iets wat mij nog steeds niet goed gelukt is, is écht lekker glutenvrij brood bakken. Ik was voorheen dol op brood bakken en eten, echt een broodaddict was ik….maar nu? Gelukkig kan ik spelt wel verdragen dus haal ik bij Marqt heel lekker speltbrood wat lang goed blijft en ook uit de vriezer echt nog heel lekker is. Zelfgebakken speltbrood is op de dag zelf ook erg lekker, maar een dag later al helemaal uitgedroogd.

Ik moet toegeven, glutenvrij brood heb ik nog niet echt heel veel geprobeerd, eigenlijk omdat de paar keer dat ik het geprobeerd heb, ik echt niet enthousiast was met het resultaat. Ik heb goede ervaringen met de inkopen die ik in de Kaufland in Duitsland doe, dus had ik goede hoop met het broodmix van Seitz. Lekker aan de slag met de broodmachine bij mijn vader, maar hoe je het ook wendt of keert, zo’n brood als op het plaatje wordt het niet hoor! En qua smaak was het best lekker (beetje flauw dus er had wat meer zou in gemogen) maar een dag later konden we het restant aan de geitjes voeren, volledig uitgedroogd! Die optie valt dus ook al af.

Maar wat een verrassing toen ik laatst bij mijn oom ging eten en hij speciaal voor mij glutenvrij brood had gemaakt! Ik vreesde voor het ergste, maar hoopte op het beste aangezien hij zo zijn best had gedaan. En gelukkig viel het muntje op de goede kant, want het was echt heel lekker brood! Zelfs mijn grote en kleine neven en nichten smulden ervan (heb gelukkig nog wel een bolletje in de vriezer kunnen stoppen om te checken hoe dat gaat smaken). Mijn oom haalt vaak graan bij de molen en daar vond hij een zak (uiteraard geheel voorverpakt) Dibro No Risk, Meergranen. Lekker brood dus, maar ook dit ziet er niet uit zoals op het plaatje, het is een beetje wittig. Maar na het zien van dit filmpje van de Keuringsdienst van Waarde wil je eigenlijk helemaal geen donker brood meer!

Ook heb ik nog van een volger op twitter een recept gekregen dat ik nog wil uitproberen, en begin ik langzamerhand te wennen aan het idee dat ik van die gekke toevoegingen als broodverbeteraars moet gaan kopen. Want er komt een dag dat ik lekker glutenvrij brood eet dat langer dan 3 uur lekker is! En zodra het zover is, weten jullie het ook ;)! Maar alle tips zijn meer dan welkom…

Volgens de website van Dibro zijn hun producten alleen te verkrijgen bij Aveve zaken (de oude Boerenbond), maar ook Korenmolen de Zandhaas in Santpoort Noord verkoopt ze blijkbaar.

10 reacties op “Brood bakken – glutenvrij

  1. Pingback: Glutenvrij meetjesland | Jude's Diner

  2. Pingback: Progressie in het onderzoek naar lekker glutenvrij brood | Jude's Diner

  3. Dag Judith,
    Fijn om te horen dat onze No-Risk Meergranen in de smaakt valt! Dit meel levert inderdaad een lichtbruin brood op. Het brood op de verpakking is vrij hard gebakken en lijkt ook wat donkerder door de belichting. De kleur van het brood zegt inderdaad weinig over hoe gezond het is, maar het bevat wel gezonde pitten en zaadjes.
    De glutenvrije broodmixen van Dibro vind je ook in alle verkooppunten van het Soezie-meel (zoals Korenmolen De Zandhaas, maar ook alle BoerenBond- en Welkoop-winkels). Als je op http://www.dibro.be eerst “Nederland” kiest en dan op “Waar kopen?” klikt, kom je op de pagina van de verkooppunten terecht.
    Met vriendelijke groet,
    Wouter Meesters (marketing AVEVE)

    • Dag Wouter,
      Wat leuk dat je me gevonden hebt (hoe heb je dat gedaan?) en de moeite hebt genomen om een reactie te geven! Bedankt ook voor de extra informatie. Wel vreemd trouwens want als ik op “Dibro no risk” zoek kom ik op eenzelfde soort site, maar kan ik alleen maar op Aveve klikken en die is niet te vinden in de buurt van Haarlem helaas…
      Groeten Judith

  4. Dag Judith,
    Ik ben erg benieuwd naar het recept van je oom. Het ziet er lekker uit!
    Om het broodje wat meer kleur te geven, zou je creme fraiche toe kunnen voegen. Of daar ook een lactose vrije variant van bestaat weet ik niet…
    Even een vraagje om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen: Waarom eet jij glutenvrij? Ben jij ook getest op coeliakie? Want mensen met coeliakie verdragen geen spelt.
    Groet, Mirjam

    • Hoi Mirjam,

      Mijn oom heeft geen apart recept gemaakt, maar de gebruiksaanwijzing op de verpakking van Dibro gevolgd. Creme fraiche heb ik nog niet in lactosevrije versie gevonden, maar ik zou wel wat sojakookroom kunnen proberen, goed idee!

      Ik heb gelukkig geen coeliakie maar heb al mijn hele leven heel erg last van mijn darmen en ben er laatst door een eliminatiedieet achter gekomen dat het grootste gedeelte van mijn klachten door koemelk en tarwe komen. Maar omdat glutenvrij soms nog makkelijker te vinden is dan tarwevrij, en gezonder, ben ik continu op zoek naar glutenvrij. En ik vind het ook gewoon een leuke uitdaging. Mijn ultieme droom is ooit een cateringbedrijfje te beginnen die ook gluten- en lactosevrije catering kan aanbieden. En wat is catering zonder lekker brood?

  5. Heb je Rimboemeel van Le Poole ook al geprobeerd?? Hebben wij laatst voor het eerst geprobeerd en dat is echt van alle varianten een hele lekkere!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

