Galerij

Hummus


Een superlekkere en gezonde snack, lekker met geroosterd brood of (als je gluten eet) pitabrood. Heb je gedroogde kikkererwten, hou er dan rekening mee dat je ze een dag van tevoren in het water zet.

Het recept heb ik uit een Arabisch kookboekje dat ik heb gekregen als dank voor het organiseren van een mooie reis naar Oman en Dubai voor een grote groep salescollega’s. Een mooie herinnering aan een bijzondere reis!

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Beetje inspanning (meer tijd dan inspanning)

De ingrediënten:

  • 200 g gedroogde kikkererwten
  • Citroensap van 2-3 citroenen
  • 3 tenen knoflook, grof gehakt
  • Snufje zeezout
  • Half potje tahina
  • 1 tl paprikapoeder
  • Paar druppels tabasco
  • Paar druppels yoghurt

De bereiding:

  1. Week de kikkererwten 24 uur in vers, koud water (af en toe verversen is geen overbodige luxe)
  2. Breng de kikkererwten in schoon water aan de kook en laat op laag vuur 1,5 uur koken
  3. Zeef de kikkererwten en doe ze samen met de overige ingrediënten in een blender
  4. Blend het mengsel goed totdat de kikkererwten klein gemalen zijn en je een dikke, maar romige saus hebt
  5. Proef en voeg naar smaak nog eventueel citroensap, yoghurt, paprikapoeder of tabasco toe
  6. Garneer met wat paprikapoeder en een takje peterselie of koriander

 

Advertenties

4 reacties op “Hummus

  1. Pingback: Nom Nom Nom Tag & laag pitje | Jude's Diner

  2. Pingback: Zelfgebakken naan | Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s