Kaasfondue!!!


Een van mijn favoriete diners toen ik nog alles at, was kaasfondue. Lekker met champignons, stokbrood, tomaatjes en andere rauwe groenten zoals bloemkool. Uit een pakje op een doordeweekse avond en zelf maken als we wat meer tijd hebben, maar altijd smullen!

Tja, en toen at ik geen koemelk meer….dus ook geen kaasfondue. Of zou je ook kaasfondue kunnen maken van geitenkaas? Ik nagevraagd bij twee kaasboeren en volgens hen was dat geen probleem, het zou alleen iets korreliger worden, niet zo “smooth” als koeienkaas. Ok, dat gaan we proberen! Bij mij in Haarlem zit op zaterdag een kaasboer in een winkeltje die superlekkere kaas heeft voor een goede prijs en altijd goede tips geeft. Ook deze keer wist hij me perfect te helpen, en we hebben zitten smullen!

Ik heb even zitten zoeken op internet of de verhouding bindmiddel/water bij maizena hetzelfde is als bij arrowroot (ik gebruik alleen arrowroot). Dat heb ik niet gevonden maar kwam wel een grappig filmpje tegen: Dansend prutje

Gluten- en koemelkvrijCrottin (geitenkeutel)
Supersimpel/Beetje inspanning

Ingrediënten (2 pers):

  • 200 g milde harde geitenkaas, geraspt
  • 200 g pittige harde geitenkaas, geraspt
  • 1 Crottin (dit noemen ze een geitenkeutel. Ik had “Le Chevrefeuille), kleingesneden
  • Teentje knoflook
  • 400 ml droge witte wijn
  • Paar tl bindmiddel, zoals maizena of arrow root
  • Brood en groenten om te dopen: bloemkool, tomaat, komkommer, wortel, champignons etc.
  • Kaasfonduepan (geglazuurd aardewerk), een gewone (metalen) pan kan invloed hebben op de smaak

De bereiding:

  1. Denk niet bij de hoeveelheid kaas “dat is veeeeeel te veel”. Dat dacht ik ook maar dat is het echt niet!!
  2. Het is erg belangrijk dat je de kaas geraspt hebt, dan smelt het het snelst en wordt het minder korreligKaasfondue met geitenkaas
  3. Snij het teentje knoflook door en smeer de pan in met de knoflook
  4. Breng de wijn in de pan aan de kook
  5. Voeg beetje bij beetje de geitenkaas toe en blijf roeren tot alles is opgelost
  6. De kaasfondue is nu nog erg dun. Meng een theelepel bindmiddel met koud water en voeg dit toe. Blijf roeren
  7. Voeg net zo lang theelepels bindmiddel met water toe totdat je voor jouw idee de juiste dikte hebt. Doe dit niet te snel, het bindmiddel heeft wel even nodig om te gaan werken
  8. Zet de pan op een theelichtje op tafel en aanvallen!!!
  9. Vergeet niet “straffen”  te verzinnen voor als iemand zijn stukje doopsel in de kaasfondue laat vallen. Bij Asterix en Obelix kreeg je de eerste keer stokslagen, de tweede keer zweepslagen en de derde keer werd je zelf in de kaasfondue gegooid en daarna in het meer 😉

KaasfondueHetMeer

3 reacties op “Kaasfondue!!!

  1. Haha, leuk geschreven! En herkenbaar want ik moet bij ‘kaasfondue’ ook altijd aan Asterix en Obelix denken (en vervolgens kan ik dat met niemand delen….). Ik ga het proberen te maken maar dan zonder de wijn. Dank voor het recept!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

