Galerij

Glutenvrije gasten te eten, wat nu?


Onderstaand artikel was een groot succes op Ecofun.be dus ik wil hem jullie niet onthouden. Leuke en lekkere tips voor je gastheer of -vrouw.

Als je niet eerder te maken hebt gekregen met glutenvrij, kan het best even schrikken zijn wanneer je gasten aangeven daar niet tegen te kunnen. Zeker als je jezelf niet zo’n keukenprins(es) vindt. Dus oh jee, wat nu? Geen paniek! Komen ze voor het diner? Dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Ook voor de koffie en de borrel zijn er legio mogelijkheden zonder dat je zelf de keuken in hoeft. En bij de lunch is ook niet altijd brood nodig. Blijft er een glutenvrije gast slapen ;), ook daar weten we wel raad mee met weinig inspanning!

Een belangrijk uitgangspunt is: werk zoveel mogelijk met pure ingrediënten. Des te puurder het ingrediënt des te kleiner de kans om toch gluten te serveren. Tarwe wordt namelijk veel gebruikt als bindmiddel en zie je dus vaak terugkomen in samengestelde producten.

Een tweede uitgangspunt is, kook je voor iemand met Coeliakie, dan moet je er echt voor zorgen dat er geen halve gram gluten in het eten komt, zelfs dat kan al klachten opleveren.

Het ontbijt

(Soja)yoghurt met walnoten en honing Niet al het glutenvrije brood is lekker. Ik heb vaak geluncht in restaurants of bij bedrijven waarbij ze mij het meest droge en muf smakende brood voorschotelden dat je je kunt voorstellen. Daar word je  als intolerantje ook niet vrolijk van. Ik begrijp het ook niet, want als ze het zelf hadden geproefd, zouden ze dit echt niet durven serveren.

Ook ik ben nog op zoek naar een goed smakend, niet te droog glutenvrij brood wat ook langer houdbaar is. En tot die tijd doe ik het met fruit, zuivel en crackers. Want glutenvrije lekkere crackers zijn er wel degelijk te vinden. Albert Heijn doet het hierin erg goed in Nederland, en ook bij Jumbo schijn je best een groot assortiment te hebben (ik heb zelf geen Jumbo in de buurt). Natuurwinkels hebben vaak een heel schap met glutenvrije producten. Het afbakbrood vind ik tot nu toe niet om aan te raden, dat is erg droog.

Naast crackers met boter en het gewoonlijke beleg, kun je natuurlijk ook lekker vers fruit serveren met yoghurt. Mij maak je altijd erg blij met griekse yoghurt met honing, walnoten en stukjes appel (wat ik nu gezien de koemelkintolerantie moet missen L).

De lunchSpinaziesalade met gerookte kip en honingdressing

Het ontbijt hebben we overleefd…phew. Dat was misschien wel de lastigste van allemaal. Op naar de lunch! Hiervoor maken we een lekkere gevulde salade, met gerookte kip en honing mosterddressing. Of een lauwwarme salade met gegrilde tonijn. Of de spinaziesalade met gerookte kip en honingdressing. Wil je daar toch heel graag brood bij serveren dan raad ik je aan om het diepvriesbrood van Special Food Improvement in huis te halen. Dit ontdooi je het best zo snel mogelijk door ze op een hoge temperatuur te roosteren. Doe je dit langzaam dan verdwijnt al het vocht uit het brood en wordt het weer heel droog.

Bitterkoekjes AHDe koffie

Heel simpel! Haal lekkere chocolade in huis, maar check voor de zekerheid de ingrediënten op gluten (vaak tarwe). Wil je zeker weten dat je niet mist in gaat? Haal dan de bitterkoekjes van Albert Heijn in huis. Lekker en volledig glutenvrij!

Als ik buiten de deur een bakkie doe, ben ik altijd heel blij als er nougat bij geserveerd wordt, dit is namelijk over het algemeen ook glutenvrij. Ik zeg met reden “over het algemeen” aangezien elke fabrikant anders werkt. Ik kan dus helaas niet instaan voor het glutenvrij zijn van elke nougat en elke reep chocolade.

De borrel

Bier bevat Olijven, nootjes en geitenkaasgluten, dus dat zal je gast niet drinken. Maar een wijntje zal er vast wel in gaan! Of gewoon een frisje. En daarbij wil je natuurlijk iets te knabbelen hebben…. Maak van een avocado wat lekkere guacamole en serveer daar tacochips bij die geen gluten bevat (Albert Heijn heeft een lekkere en als je van pittig houdt, dan is de Doritos Sensational Salsa iets voor jou!). Ook blokjes kaas en plakjes worst zijn lekker bij de borrel, net als olijven en noten. Check bij de worst wel weer de ingrediënten voordat je ze in huis haalt. Ook dadels met spek doen het altijd goed bij mij op feestjes.

Het diner

Quinoasalade met gegrilde zalm

Het diner is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld, zeker als je mijn eerste uitgangspunt volgt (gebruik verse en niet samengestelde ingrediënten). Pasta is natuurlijk uit den boze, maar rijst, risotto, aardappel en quinoa (heerlijk met gegrilde zalm) kun je prima maken. Dus nu kun je heerlijke winterse stamppotten serveren met bietjes of zuurkool. De rookworst bij de Dekamarkt is glutenvrij. En wat dacht je van een lekkere risotto met vis en zeevruchten (verzin ik ter plekke, dus nog geen recept)? Of met bleekselderij en blauwe kaas (binnenkort te vinden op Jude’s Diner). Rijst met verse roerbakgroenten, beenham met aardappelpuree en spinazie… genoeg opties!

En mocht je nog twijfels ergens over hebben, ik denk dat je gast al hartstikke blij is dat jij moeite wilt doen, dus diegene wil je maar al te graag helpen! Dus aarzel niet om te vragen.

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

