Galerij

Merengue-sandwich


Zo, daar ben ik weer eens! Nog iets meer dan twee weken en dan is het theoretische deel van mijn studie voorbij, daar kijk ik erg naar uit want die studie slokt wel erg veel tijd op, ook al is het verschrikkelijk interessant! En eigenlijk heb ik gewoon heel veel zin om aan de slag te gaan met mijn huis, wat ik tussendoor ook wel doe, maar ik probeer zo min mogelijk studieontwijkend gedrag te vertonen, wat best lastig is. Ook voor koken is er even wat minder tijd, al eet ik nog steeds gezond en lekker, het gaat allemaal wat op een tandje gemakkelijker.

Tussen sinterklaas en kerst ben ik nog even aan het bakken geslagen voor een lekker mini-gebakje dat ik al heel lang niet gemaakt had, maar wel echt superlekker is! Zelfs een vriendin van mij die niet zo’n zoetekauw is, wilde graag een tweede! Het oorspronkelijke recept is voor 6 grote merengues, maar ze zijn zo machtig dat ik altijd voor meerdere kleintjes ga. Het is niet heel lang houdbaar volgens mij, dus ik zou de final touch op de dag zelf doen. De merengues kun je wel van tevoren maken.

Het gebakje bestaat uit twee merengues met daartussen een mengsel van kastanjepuree met chocolade en slagroom.

Gluten- en lactosevrij
Kleine uitdaging/Beetje inspanningDSCN0267

De ingrediënten:

  • 100 g hazelnoten, bij voorkeur gepeld
  • Eiwit van 4 eieren
  • 120 g suiker
  • 110 g geleisuiker, gezeefd
  • 1 tl maismeel
  • 1/2 tl witte wijnazijn
  • 100 g pure chocolade, min. 70% cacao
  • 200 g soja slagroom
  • 250 g zoete kastanjepuree (ik koop een blikje bij de Turks/Marokkaanse winkel)

De bereiding:

  1. Bak de hazelnoten 10 min. in de oven op 200ºC
  2. Heb je ongepelde hazelnoten, wrijf dan de velletjes er met een theedoek af en maak ze fijn in een keukenmachine, vijzel of met een staafmixer (de versie met het bakje)
  3. Mix de eiwitten stijf met de gewone suiker. Voeg dan geleisuiker, maismeel, vanille en azijn toe en mix nog eens tot een stevige massa. Schep de hazelnoten erdoorheen
  4. Vet een vel bakpapier in met boter en maak met een lepel of slagroomspuit mooie bolletjes Merengue sandwichvan de eiermassa. Hou flink wat ruimte tussen de bolletjes, ze lopen nog wat uit en hebben ruimte nodig om te drogen
  5. Bak de merengues op 140ºC in ca. 30 min., open dan de oven 1 minuut en laat ze daarna rustig afkoelen met de oven gesloten. Voor dit proces mag je best wat tijd nemen, dan worden ze het meest krokant
  6. Smelt de chocolade au bain marie (in een pan/kom die in een pan kokend water staat)
  7. Klop intussen de kastanjepuree met 4 tl ongeklopte room
  8. Voeg de chocolade toe aan de kastanjepuree
  9. Klop de overgebleven slagroom lobbig
  10. Smeer op de ene helft van de merengues het kastanjemengsel en op de andere de slagroom en plak beide helften tegen elkaar
  11. Probeer het nu maar eens bij eentje te houden!!

Nog wat tips:

  • Waarschijnlijk heb je veel kastanjemengsel over, deze vries ik in en gebruik ik in toefjes bij een nagerecht met sorbetijs en fruit
  • Ik maak de meringues tot nu toe in een hele simpele oven die niet lager kan dan 150ºC. Bij mij werkt het het beste om de meringues niet op een rooster te maken, maar juist zo laag mogelijk in de oven, en de oven na het bakken niet te openen, maar gewoon dicht te laten. Ik maak ze dan ’s avonds en ’s ochtends zijn ze lekker knapperig
2 reacties op “Merengue-sandwich

  1. Pingback: Whoopies | Jude's Diner

  2. Pingback: Glutenvrije blogweek – mijn favoriete recept | Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

