Galerij

Uit eten bij….


Eind vorig jaar ben ik bij twee restaurants gaan eten die beiden aangeven glutenvrij (en koemelkvrij) te kunnen koken. Dit waren restaurant De 3 Vrienden in Amsterdam en De Wandelaar in Haarlem. Hieronder volgen mijn ervaringen, helaas zal ik beiden niet aanbevelen maar allebei om andere redenen.

Restaurant De 3 Vrienden Amsterdam

In hun Twitterbio geeft dit restaurant aan glutenvrij te kunnen koken, en dat is absoluut het geval. Ze besteden veel aandacht aan het samenstellen van het gewenste menu en zijn goed op de hoogte van de (on)mogelijkheden. Zo werd er glutenvrij brood geserveerd met een aparte dip voor mij, en is er speciaal een dessert voor mij klaargemaakt.

Bij het aperitief werden twee soorten glutenvrij brood geserveerd, aan de overkant van de straat iGlutenvrij brood met aiolis een biologische bakker die dit brood bakt en verkoopt. Het donkere brood was erg droog (hoe kan dat toch dat men dat blijft serveren?), het lichtere brood was een stuk lekkerder.

Als voorgerecht had ik een soep van de kaart, pastinaaksoep met zoete aardappel en spekjes. De soep was echter zo zout dat ik geen zoete aardappel meer proefde, dat was erg jammer. Maar glutenvrij was het wel!

Glutenvrije versie van de bosvruchtentaart

Als hoofdgerecht koos ik voor een dagverse vis (ben even kwijt welke) met paddenstoelenrisotto. De risotto was erg lekker, de vis overigens ook, maar daar zaten zoveel graatjes in dat ik op een gegeven moment gewoon geen zin meer had om ze eruit te vissen en dus gestopt ben met eten.

Het nagerecht was heerlijk! Glutenvrije pannenkoeken met een room van bosbessen. Een soort glutenvrije versie van bosbessenkwarktaart.

Dussss… de eindconclusie is dat ze creatief genoeg zijn om glutenvrij te koken, maar dat ik niet erg enthousiast ben over de kookkunsten an sich…

De wandelaar, Haarlem

Toen ik nog alles at, heb ik een keer gegeten bij De Wandelaar in Haarlem, dat was erg goed bevallen en volgens dinnersite.nl bieden zij ook glutenvrije maaltijden aan. Bij het reserveren heb ik dus aangegeven dat ik glutenvrij en koemelkvrij moest eten. Dat zou geen probleem zijn, ik moest dat gewoon bij binnenkomst aangeven. Zo gezegd zo gedaan!

Bij het aperitief kreeg ik lekkere gepofte tomaatjes en gegrilde aubergine, daar maak je mij sowieso blij mee dus dat was een goede keuze van de kok. Op ons verzoek kwam de kok zelf even aan tafel, en hij gaf aan dat ik gewoon van de kaart moest kiezen, dan zou hij wel voor vervanging zorgen indien nodig. Let op het woord “vervanging”.

Als voorgerecht koos ik voor een spiesje van ossenhaas met dukkah en een kerrie-knoflooksausje. Een van de vriendinnen met wie ik uit eten was had dit ook besteld dus we konden goed vergelijken. Wat bleek? Het kerrie-knoflooksausje en de dressing van de salade waren gewoon weggelaten.

Als hoofdgerecht koos ik (ik zie een patroon ineens in mijn keuze voor dagverse vis) voor de dagverse vis. Die was heerlijk, maar toen de friet en mayo op tafel kwamen, kwam daar de mededeling achteraan “ik weet niet hoe allergisch je bent, maar in beiden zit gluten”. Daar viel mijn mond wel even van open. Als ik wilde kon ik er wel rijst bij krijgen…..lekker een hele vis met een kommetje rijst?? En daar kom je mee op het moment dat het hele hoofdgerecht op tafel staat?

Eindconclusie lijkt me duidelijk, geen aanrader om als intolerantje naar toe te gaan helaas.

2 reacties op “Uit eten bij….

  1. wij vinden wokrestaurants ideaal. Even checken of de kok(s) verstand heeft van gluten, uitgebreide uitleg vragen bij een rondleiding langs de spullen, ze maken een stukje van de bakplaat even extra grondig schoon en we hebben verder geen problemen gehad.

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

