Galerij

Glutenvrij meetjesland


Een aantal maanden geleden werd ik benaderd door de coördinator van Meetjesland, een streek gelegen in België tussen Gent en Brugge. Aangezien Erik uit eigen ervaring weet hoe lastig het is om met voedselallergieën te reizen, is hij op zoek gegaan naar logies en horeca-uitbaters die glutenvrij ontbijt, lunch en/of diners kunnen aanbieden aan gasten. Zo is het initiatief Glutenvrij Meetjesland ontstaan. Alle deelnemende organisaties kun je vinden op www.glutenvrijopreis.be.

Via een vriendin van mij kwam Erik bij mijn blog terecht en stuurde me een mail met de uitnodiging kennis te maken met de glutenvrije gastvrijheid van Meetjesland. Ik had nog nooit van Meetjesland gehoord, en na een bezoek aan de regio snap ik ook wel waarom, het is namelijk nog helemaal niet verpest door hordes toeristen en dus nog heerlijk authentiek. Heel anders dan Brugge of Gent dus een ideale uitvalsbasis voor een paar dagen ontspannen. De ene dag lekker wandelen in de natuur van dorp tot dorp, de andere dag een van de steden bezichtigen.

Maar het ging natuurlijk om het glutenvrije. Ik was met een vriendin uitgenodigd bij Rita van de Schaepsgerwe, een Bed and Breakfast in Eeklo, dat in het centrum van Meetjesland ligt. Op zaterdag zijn we rustig aan in de auto gestapt vanuit Haarlem en met een lichte omweg door een zwaar ongeluk (maar hoe leuk, die sightseeing door Vlaamse dorpjes) kwamen we in de middag in Eeklo aan. Rita verwelkomde ons hartelijk met een pot thee en glutenvrije cakejes, zeer smakelijk en totaal niet droog. Maar helaas niet in Nederland te verkrijgen dus ik raad je aan in te slaan als je een keer in België bent (het merk ben ik even vergeten maar ik ga het weekend naar Antwerpen dus ik ga proberen ze te vinden).

Na de thee zijn we Eeklo ingelopen, daar waren we in een half uurtje doorheen dus lekker een wijntje op het terras zitten drinken, geen glutenvrije snacks helaas. Dus in de supermarkt maar wat ingeslagen al was ook daar de keuze niet heel groot. Bij terugkomst hebben we zitten kletsen met vrienden van Rita, grappig dat je als buren die dezelfde taal spreken, toch zo anders kunt leven! De Belgen vinden ons maar raar met onze Koninginne-/Koningsdag, ze begrijpen er niets van!Dessert bij B&B de Schaepsgerwe

Rita had ons uitgenodigd voor het avondeten, dat maar liefst bestond uit 3 gangen gluten- en lactosevrij! Beginnend met een heerlijke pompoensoep die gevolgd werd door rijst met gamba’s. Als toetjes had Rita geprobeerd zelf bosvruchten ijs te maken door bevroren vruchten met sojayoghurt te mixen in de blender. Heerlijk, al was het niet echt ijs, meer yoghurt :).

Een glutenvrij diner vind ik nOntbijt bij B&B de Schaepsgerweooit zo moeilijk eigenlijk, dus ik was erg benieuwd naar het ontbijt. En dat was zowel uitgebreid als heel erg lekker. Rita had mijn favoriete brood gebakken (Dibro-No Risk, zie mijn post over glutenvrij brood), al wist ze dat helemaal niet. Het brood was een avond van tevoren gemaakt en zeer smakelijk dus dat weet ik nu dan ook! Daarnaast een eitje, verse jus, soja yoghurt, lactosevrije kaas (helaas niet zo’n succes…. of is dat omdat ik al zo lang geen koeienkaas meer heb gegeten?), zelfgemaakte confiture, chocoladeplakken voor op brood, speciale boter. Ik kwam niets te kort!

Na het ontbijt zijn we een stuk gaan wandelen, het is Vispotje bij Bistro Baobabdan wel aan te raden iets te eten mee te nemen, want zoals gezegd is de omgeving niet gericht op toerisme dus je vindt niet echt veel horeca-gelegenheden. Vervolgens doorgereden naar Brugge om daar met veel moeite een geschikt restaurant voor mij te vinden. Een tip die op glutenvrijopreis.be staat is het Italiaanse restaurant Trattoria Trium, bij navraag in het restaurant gaven ze aan dat ze glutenvrije pasta hadden. Maar lactosevrij werd daar wat lastig en ze waren zo druk dat ze ook niet echt hulpvaardig waren. Bij Bistro Marco (aangeraden op dinnersite.be) vroegen we bij binnenkomst of glutenvrij en lactosevrij mogelijk was, geen probleem! Wij blij aan een tafeltje gaan zitten, maar wat bleek? Ik kon kiezen uit een halve kip of een biefstuk zonder saus! Dat vond ik toch echt geen manier van rekening houden met een dieet dus we zijn opgestaan en weggegaan. Driemaal is scheepsrecht! De tweede optie van glutenvrijopreis.be is Bistro Baobab, Zuid Afrikaanse keuken in een zijstraatje van de markt. Van de vier tafeltjes met gasten waren er drie die glutenvrij aten, daar stonden ze dus om bekend. Op de kaart was met icoontjes heel duidelijk aangegeven in welk gerecht lactose en/of gluten verwerkBiscuitrolt waren, en dan bleef er nog genoeg keuze voor mij over, ik helemaal gelukkig :).

“Thuisgekomen” verraste Rita ons met een zelfgemaakte biscuitrol, uiteraard gluten- en lactosevrij. Het recept heb ik meegekregen dus die ga ik binnenkort zelf eens uitproberen en dan komt hij op mijn blog.

Al met al een heel leuk weekendje, en zonder buikpijn voor mij ;). En komend weekend is Antwerpen aan de beurt, ik heb al een lijstje met mogelijkheden dus die gaan we eens lekker uitproberen!

5 reacties op “Glutenvrij meetjesland

  1. Dag Jude

    Proficiat met je website.
    Is het mogelijk om een blog te wijden aan ‘Allervita – de allergievrije bakkerij’ en een link naar mijn website te leggen? Meer informatie over het concept kan je lezen op http://www.allervita.be/NL/Over. Uiteraard mag je mij ook altijd contacteren op +32 (0)486/51 70 03.
    Alvast bedankt en tot mails.
    Vele groeten

    Sabine

    • Beste Sabine,

      Wat een mooie site met mooie producten heb je! Ben erg benieuwd naar de smaak en textuur, maar helaas lever je (nog?) niet in Nederland dus kan ik ze niet bestellen. Zijn daar wel plannen voor? Ik zou graag over je producten schrijven want ik denk dat veel mensen heel gelukkig zouden zijn met jou als leverancier. Ik schrijf echter niet over producten en diensten die ik niet zelf heb kunnen ervaren, dus mochten we daar een oplossing voor kunnen vinden dan kan ik zeker een blog aan Allervita wijden.

      Groeten Jude

      • Dag Jude

        Bedankt voor jouw enthousiast berichtje. Het is een droom van mij om ook in Nederland te leveren maar omwille van de hoge transportkosten (onze klanten betalen geen vervoerskosten) is dit momenteel nog niet mogelijk. Begin volgend jaar starten we met een bijkomend concept in België en wie weet, kan dit na de testfase hier, ook in Nederland. Ik zou het fijn vinden om jou een aantal Allervita lekkernijen te laten proeven. Daarom stel ik voor dat je mij een seintje geeft als je nog eens in België bent zodat ik jou via een Allervita afhaalpunt of zelf een proefpakket kan bezorgen.

        Hopelijk tot binnenkort.

        Groeten
        Sabine

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

