Galerij

Gluten- en koemelkvrij Antwerpen


Een paar weken geleden ben ik een nachtje (en twee dagen) Antwerpen gaan bezoeken. Ik had van het weekend Brugge geleerd dat je als glutenvrije eter niet op de bonnefooi op pad kan qua eten. Dus ben ik op internet op zoek gegaan naar leuke restaurants die niet alleen glutenvrije, maar ook lactosevrije (of koemelkvrije) gerechten serveren. En ook dat is niet makkelijk. Google leverde niet meer op dan Café Lombardia, maar om daar nou 4 keer te eten (lunch en diner) had ik natuurlijk niet zo’n zin in. Via Dinnersite België vond ik nog een paar opties die ik voor de zekerheid heb gemaild.  – Zoek op deze site via de City Guide, dan kun je glutenvrij/lactosevrij aanvinken –

Via Twitter kreeg ik de tip voor La Tarantella die glutenvrije pizza’s maakt. Mijn reactie was dat ik ook geen koemelkproducten gebruik waarop @koemelkallergie reageerde dat de meeste pizza’s koemelkvrij zijn. Huh? Ik weet dat er een tijdje geleden flink wat ophef was over het feit dat de mozzarella op veel pizza’s geen mozzarella is, maar is dat altijd zo? Heb even snel op internet gesnuffeld, maar kon het zo snel niet vinden…. weet iemand daar meer over?

Terug naar Antwerpen. La Tarantella wilde ik niet riskeren dus die viel af. Ik heb Café Lombardia, Zuiderterras, Grand Café Horta en de broers van Julienne gemaild, de tips vanuit Dinnersite (ook wat sushi-mogelijkheden maar Japans kun je overal eten). Van die laatste heb ik tot op heden niets vernomen dus die hebben we ook niet vereerd met een bezoek. Oh dat is niet helemaal waar trouwens, we kwamen er toevallig langs en zijn even binnen gaan kijken. De gluten sprongen je tegemoet 😉 al zag het er zo lekker uit dat ik me best kan voorstellen dat ze glutenvrije mogelijkheden hebben.

Midden in Antwerpen, aan de Lombardenvest, ligt Café Lombardia. De site is sinds mijn bezoek volgens mij aangepast maar ik schrok me dood van de kleuren en vakjes en linkjes en foto’s, het was echt een warboel. Maar dat is het restaurant ook, volgens mij is echt elk stukje muur beplakt of beschilderd. Je moet ervan houden (ik dus niet), maar ik moet het ze nageven, ze hebben heel veel mogelijkheden in glutenvrij en lactosevrij. Wij waren er met de lunch en mijn reisgenoot heeft heerlijk gegeten (glutenvol), ik was helaas minder enthousiast over mijn eigen broodje. De eerste paar happen waren heel lekker, maar na het halve broodje opgegeten te hebben was het nogal veel en overheersend. Ik heb de rest van de middag mijn broodje geproefd (om even een idee te geven ;)).

Voordat we ’s avonds van ons diner gingen genieten op het Zuiderterras hebben we een aperitief van oesters genomen in Dock’s Café, iets wat eruit ziet als een hardrockcafé maar van binnen een best chique restaurant blijkt te zijn. Toen we aankwamen en aangaven dat we oesters wilden eten bleek dat we eigenlijk hadden moeten reserveren en dat ze vol zaten. Maar ze waren zo lief om toch een tafeltje voor ons te regelen, ook omdat we aangaven dat het alleen om de oesters ging en niet om een hele maaltijd. Yummie oesters en yummie wijn!! Een aanrader voor oesterliefhebbers (hoe ze met voedselintoleranties omgaan weet ik verder niet, heb alleen oesters gegeten en wijn gedronken ;)).

Het Zuiderterras had een hele lijst met per gerecht wat voor allergenen erin zitten. Een heel goed begin!! Maar we moesten ze wel even helpen met de aanpassingen; de zeevruchtensalade kon eigenlijk niet want de coquilles werden in boter gebakken. Dus stelden wij voor om de coquilles in olie te bakken, opgelost!! De frietjes en mayonaise konden volgens de bediening niet door mij gegeten worden, erg jammer!! Dat vind ik toch wel een must voor een restaurant dat aangeeft glutenvrije en lactosevrije gerechten te serveren.

Op zondag zijn we pas laat gaan lunchen bij Grand Café Horta. De bediening was duidelijk moe van het mooie seizoen hard werken want mijn vraag was wel erg lastig en hij moest iedere keer weer terug naar de keuken om navraag voor mij te doen. Wat ik zou doen als ik een restauranthouder was die beweert zonder bepaalde allergenen te koken, is de kok naar de tafel laten komen om samen met de gast iets lekkers uit te zoeken, maar goed, wie weet leren ze er nog van. Uiteindelijk had ik een heerlijke salade met geitenkaas, rode biet en honingframbozenvinaigrette. Oh en niet te vergeten een heerlijk glas wijn: Cloudy Bay Chardonnay. Ik ben normaal gesproken meer van de Sauvignon Blanc maar die hadden ze helaas niet. Toen ik in Nieuw Zeeland was heb ik met wat reisgenoten een wine&bike tour gedaan langs een aantal wijnproducenten in Marlborough (Blenheim). We hebben toen Cloudy Bay unaniem tot winnaar van de lekkerste wijn uitgeroepen. Dit was dus echt een trip down memory lane :).

En dan last but not least, dan sluit ik dit epistel af, onze B&B is ook wel echt het vermelden waard. Helaas geen glutenvrij ontbijt maar wel een hele bijzondere locatie om te overnachten: Le Tissu aan de Brialmontlei. Ze hebben slechts een paar kamers die oorspronkelijk als showroom zijn ingericht door het architectenbureau dat het pand bezit (en daar ook werkt). Charme op en top!

Maar als je me vraagt of je goed gluten- en lactosevrij kunt eten in Antwerpen, zeg ik “een heel klein stapje in de goede richting is gezet” maar er moet nog heel veel gebeuren voordat ik daar heel enthousiast “JA” op antwoord helaas…

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

