Galerij

Chocoladekoekjes met merengue


Ik ben een echte chocoladefan. Sinds de ontdekking dat ik niet goed tegen koemelk kan, is mijn keuze dan ook een stuk beperkter geworden helaas. Maar ook van pure chocolade kun je heel erg genieten, helemaal als je het verwerkt in een lekker gebakje! Hierbij een recept voor een lekkere combinatie met merengue… nog zo’n favoriet van mij!

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Lekker snel

8 personen nagerecht

Voor de chocoladekoekjes:

  • 200 g plantaardige boter, in blokjesChocoladekoekjes met merengue
  • 200 g extra pure chocolade
  • 4 eieren
  • 100 g witte basterdsuiker
  • 100 g glutenvrije bloem
  • 50 g fijngehakte walnoten
  • Muffinvormpjes of muffinblik

Voor de merengue:

  • 1 eiwit
  • 50 g poedersuiker
  • extra glutenvrije bloem om te bestuiven

De bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 160°C
  2. Smelt de boter met de chocolade au bain marie en mix goed door. Haal van het vuur
  3. Klop de eieren met de suiker luchtig
  4. Schep de bloem en walnoten erdoor en meng dit met de chocolade
  5. Schenk het mengsel in het met bloem bestoven muffinblik of de muffinvormpjes maar vul ze niet helemaal
  6. Klop in een glazen kom (evt. ontvet met  azijn) het eiwit stijf, voeg daarna beetje voor beetje de poedersuiker toe
  7. Verdeel het schuim over het chocolademengsel en bak ze in 20-25 minuten in de oven
  8. Laat afkoelen. Let op bij het uit de vorm halen dat de merengue heel broos is
Oorspronkelijke bron: Marqt
9 reacties op “Chocoladekoekjes met merengue

  1. Jammer dat dit recept bij tarwevrije producten staat. Glutenvrije bloem is geen tarwevrij. Dus een teleurstelling dat ik deze niet kan maken.

    • Beste Gerdien,

      Dank voor je reactie, ik zal er op letten. Ik zou in jouw geval speltbloem gebruiken ipv glutenvrije bloem. Dat moet volgens mij ook gewoon goed gaan.

      Groetjes Jude

      Ps. ik heb een nieuwe website: http://www.judesdiner.com. De website waar we ons nu op bevinden zal ik niet meer bijwerken en zal op den duur zelfs verdwijnen.

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

