Galerij

Verse pasta!


Toen ik nog wel gluten at, maakte ik vaak zelf pasta. Dunne en dikke tagliatelle, lasagnabladen, of gevulde pasta. Zo ontzettend lekker en als je er een beetje gedreven in bent (oefening baart kunst!!) is het ook echt een leuk klusje om te doen. Laatst heb ik dus weer mijn pastamachine (onontbeerlijk) uit de kast gehaald om te proberen glutenvrije pasta te maken. En het is gelukt, met niet eens echte kunstgrepen… zie hier het recept. Als je niet eerder pasta hebt gemaakt, hou er dan rekening mee dat het de eerste keer niet wordt zoals je graag zou willen. Dit is echt een klus die beter gaat, naarmate je het vaker gaat doen. Veel plezier en heel veel succes!

De bloem die normaal gesproken voor pasta gebruikt wordt is Tipo 00. Dat is een hele dunne, poederachtige bloem. Onze glutenvrije bloem is dus perfect geschikt voor pasta, omdat deze ook zo lekker alle kanten op stuift. Pasta in de pastamachine!

Gluten- en lactosevrij
Grote uitdaging/uitgebreid
koken

Ingrediënten:

  • 300 g glutenvrije bloem + extra om te bestuiven (ik gebruik Schär)
  • 4 eieren
  • 25 ml (soja)melk
  • Snufje zout

Materialen:

  • Pastamachine. Ik heb een zeer eenvoudige, goedkope. Als je net begint zou ik echt geen dure Jamie Oliver versie aanschaffen, is echt nergens voor nodig
  • Een tafel/aanrechtblad waar je de pastamachine aan vast kunt zetten
  • Een ruim werkblad
  • Evt. iemand om het samen mee te doen; de een “duwt” de pasta en draait aan de hendel, de ander vangt de pasta op

Bereiding:Verse pasta!

  1. Zeef de bloem en voeg het zout toe
  2. Maak een kuiltje in de bloem, voeg de eieren en de melk toe en kneed het deeg tot een mooie bal
  3. Bestuif een aanrechtblad met bloem en kneed het deeg nog 5 minuten zodat de ingrediënten mooi evenredig verdeeld zijn en het deeg mooi stevig en elastisch
  4. Verpak het deeg in huishoudfolie en laat ca. 1 uur afkoelen in de koelkast
  5. Kneed het deeg weer goed door en verdeel in 4 stukken
  6. Begin met 1 deel deeg en wikkel de andere 3 weer in het huishoudfolie
  7. Duw het deeg door de machine die op de hoogste (=dikste) stand staat
  8. Bestuif het deeg met bloem en vouw een aantal keer dubbel of in drieën totdat het deeg net zo breed is als de doorvoermond van de machine
  9. Steek het deeg met de “open” kant weer in de machine. Op deze manier krijg je mooie lappen met rechte zijden
  10. Herhaal stap 8 en 9 een aantal keer en als het goed voelt kun je de machine dunner zetten
  11. Maak er lasagnalappen van of tagliatelle
  12. Ik bewaar dit in porties in de vriezer, zo heb ik altijd verse pasta bij de hand!

Rondjes pastadeegGevulde pasta

  1. Verzin een vulling, bijvoorbeeld kruidenkaas, walnoten, spekjes en chaPasta vullenmpignons, en maak deze
  2. Draai de lappen deeg op stand 2 of 3 anders worden ze te dun
  3. Steek mooie rondjes uit en beleg de helft met je vulling
  4. Maak de rand van een leeg rondje nat met water en plak op een rondje met vulling, druk de randen goed dicht anders gaan ze in het water open
  5. Verzamel de rondjes los van elkaar op bakpapier tot ze allemaal klaar zijn
  6. Kook de gevulde pasta in ruim water en dien ze op met een lekkere saus en rucola
  7. Smullen is gegarandeerd!

Tip 1: Bloem toevoegen is niet elke keer nodig, dat moet je gewoon even per keer bekijken. Soms krijg je een soort blaren, dan laat het bovenste laagje los, daar strooi ik dan bloem overheen, blijkt te helpen

Tip 2: Blijkt het deeg te droog te zijn geworden, kneed er dan wat melk doorheen en begin opnieuwGevulde pasta met gegrilde paprikasaus, rucola en basilicum

3 reacties op “Verse pasta!

  1. ik vind het super om recepten te vinden .ik bakte vroeger veel maar sinds ik gluten vrij en lactose vrij moet eten ontzag ik me het.Maar vandaag .Zie ik het terug zitten .alvast bedankt.

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

