Detox-muesli


Ik ben niet van het detoxen, maar schijnbaar is deze muesli daar goed voor. Voor mij is Muesli uit de ovenhet voornamelijk van belang dat het lekker is en glutenvrij. En dat is het ook nog eens! Ik ontbeet tot nu toe altijd met een mix van glutenvrije cornflakes, haverpops ed, maar die gaan de deur uit. Mijn tante kwam met dit recept en deze muesli is zoooooveel lekkerder! Het is niet moeilijk, vooral een kwestie van ingrediënten kopen, en je maakt snel een mooie voorraad want het vult ook nog eens goed. Dat vind ik ook wel heel erg prettig want met mijn eerdere mix had ik na een uur alweer trek! Deze mix is erg lekker met sojayoghurt. En je kunt goed variëren met vers en gedroogd fruit. Zo heb ik er lekker gedroogde cranberries in gedaan en verse mango. Of blauwe bessen….

De boekweit moet je een nacht laten drogen dus hou daar rekening mee in je planning.

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Lekker snel

Ingrediënten:Ingredienten muesli

  • 200 g hele boekweitkorrels (met glutenvrij-logo)
  • 200 g boekweitvlokken (met glutenvrij-logo)
  • 170 g zonnebloempitten
  • 100 g kokos
  • 150 g gehakte amandelen (ik gebruik gemalen amandelen en amandelschaafsel 50/50)
  • 150 g gehakte hazelnoten
  • 140 g hele lijnzaad
  • 1 el kaneel
  • 1/2 el gemalen kardemom
  • 1/2 el vanillesuiker
  • 80 ml honing (vloeibaar, bij voorkeur in kniijpfles) of ahornsiroop
  • 170 g gedroogde abrikozen
  • 150 g gedroogde dadels
  • 130 g gojibessen
  • 150 g pompoenpitten

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 150°C
  2. Was de hele boekweitkorrels en laat een nacht drogen
  3. Meng boekweitvlokken, zonnebloempitten, kokos, amandelen, hazelnoten, lijnzaad, kaneel, kardemom en vanillesuiker in een ruime kom
  4. Voeg in een dunne straal de honing of ahornsiroop toe en meng goed. Zorg dat er geen klonten in zitten. Zodra je het gevoel hebt dat aan alles wel een heel klein beetje honing/ahornsiroop kleeft, is het goed. Het kan ook zijn dat je meer honing/ahornsiroop nodig hebt. En als je van zoet houdt, zou ik er nog wat extra in doen 😉
  5. Leg de helft van het mengsel op een met bakpapier bedekte bakplaat (geen rooster) en zet ca. 30 min. in de oven, roer af en toe om om het mengsel gelijkmatig te laten roosteren. Als de het mengsel goudbruin is, is het klaar
  6. Snij intussen de dadels en abrikozen in kleine stukjes
  7. Voeg na het afkoelen de dadels, abrikozen, gojibessen en pompoenpitten toe en bewaar je mix in een afgesloten pot

MueslimixAls je bovenstaande hoeveelheden gebruikt, maak je bijna 2.5 kg mix, daar kun je wel even mee vooruit! Geniet ervan!

TIP: ik roer de mix elke 5 minuten om, zo voorkom ik aanbranden (mijn oven is oud en raar dus die moet ik in de gaten houden). De eerste keer dat ik de muesli maakte heb ik de helft laten aanbranden omdat ik dacht “nog heel eventjes”, dat was eventjes teveel. Als je het voor het eerst maakt, let dan goed op wat er gebeurt, dan zie je wat wel en niet nodig is in jouw geval.

2 reacties op “Detox-muesli

  1. Pingback: Groene smoothie | Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

