Galerij

Glutenvrije blogweek – mijn favoriete recept


Glutenvrije blogweekDeze week is het gezamenlijke glutenvrije blogweek. Negentien weblogs, zeven dagen, elke dag een ander onderwerp. Omdat we het leuk vinden en omdat we glutenvrij leven meer onder de aandacht willen brengen, samen staan we sterk, zeg maar!
We beginnen met mijn favoriete recept. Onderaan deze blog vind je de links naar de andere weblogs.

Best lastig, één favoriet recept uitzoeken. Ik ben dol op mijn eenpansgerecht met witlof en krieltjes. Of mijn aubergineschotel. Maar die zijn niet specifiek glutenvrij, dus ik zat te twijfelen tussen de meringue-sandwhich en de ananastaart met pistachenoten en die laatste heeft gewonnen. Onderstaand het recept.

Voor deze taart heb ik bitterkoekjes gebruikt, die van Albert Heijn zijn volledig gluten- en lactosevrij, gelijk een lekker koekje voor bij de thee als je geen zin hebt om te bakken. Alleen als je niet tegen noten kunt, moet je die dus laten staan, maar dan kun je beter deze hele taart overslaan ben ik bang. De bitterkoekjes waren alleen wel verdomd lastig te verkruimelen, dus ik heb ze met een heel scherp mes kleingesneden (inclusief een van mijn nagels….)

In het recept staat dat je een springvorm van 22 cm moet gebruiken, die had ik niet, dus ben ik met eentje van 24cm aan de slag gegaan. Dan krijg je zo’n mooi laag taartje als op de foto. Eigenlijk helemaal niet erg, het is namelijk best een zoete taart, dus daar eet je toch niet hele grote stukken van (althans…. ik niet).

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Lekker snel

De ingrediënten:

  • 3 eieren, gesplitst
  • 1 zakje vanillesuiker
  • zout
  • 100 g witte basterdsuiker
  • 175 g bitterkoekjes/amandelkoekjes, verkruimeld
  • 400 g ananas, in stukjes, indien uit blik, goed laten uitlekken
  • 50 g gepelde pistachenoten, grof gehakt
  • Beetje (glutenvrije) bloem om de springvorm te bestuiven

De bereiding:

  1. Klop de eierdooiers met de vanillesuiker schuimig
  2. Klop de eiwitten in een vetvrije kom met het zout en de basterdsuiker stijf
  3. Meng de koekkruimels en daarna de ananasstukjes door het dooiermengsel
  4. Spatel het eiwit er luchtig door
  5. Vet een springvorm in en bestuif met een beetje bloem
  6. Schep de massa in de springvorm en strooi de pistachenootjes erover
  7. Bak de taart in het midden van de oven (180° gas/160° elektrische oven) in ca. 40 minuten goudbruin
  8. Verwijder de vorm voorzichtig, het is een beetje breekbare taart
  9. Smullen maar!

Groetjes Jude

Nog meer favoriete glutenvrije recepten vinden? Deze bloggers delen vandaag ook hun beste recept:

7 reacties op “Glutenvrije blogweek – mijn favoriete recept

  1. Pingback: Glutenvrije blogweek: mijn favoriete recept | Meer dan glutenvrij

  2. Klinkt super lekker! Alleen grote hoeveelheden ananas (vooral verse) krijg ik zo’n branderig gevoel in m’n mond. Allergische reactie ofzo. Maar dit is wel een inspiratie! Misschien probeer ik het eens met een ander soort fruit.

  3. Pingback: Blogweek: mijn favoriete recept | Ik ben glutenvrij

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

