Galerij

Glutenvrije blogweek – wat mis ik het meest?


Glutenvrije blogweekDeze week is het gezamenlijke glutenvrije blogweek. Negentien weblogs, zeven dagen, elke dag een ander onderwerp. Omdat we het leuk vinden en omdat we glutenvrij leven meer onder de aandacht willen brengen, samen staan we sterk, zeg maar!
Vandaag is dag 2, waarop we praten over de producten die we het meeste missen. Onderaan deze blog vind je de links naar de andere weblogs.

Ik heb het geluk dat ik geen Coeliakie heb, ik word dus niet ziek van een heel klein beetje gluten. In mijn geval kunnen mijn darmen gluten (en dan met name tarwe) niet goed verwerken, waardoor ik heel veel buikpijn en andere vervelende bijwerkingen krijg. Ik heb dus nog een beetje speling in wat ik eet. Maar wat ik ECHT heel erg mis, is mijn eigen, knapperige, smaakvolle brood bakken. Voorheen deed ik dat regelmatig, voor bij de aubergineschotel of een lekker soepje met wat smeersels. Niks geen broodbakmachine, gewoon lekker met de hand kneden en in de oven afbakken, met zaden, noten en gedroogde vruchten, heerlijk!! Maar dat is helaas verleden tijd, ik denk dat de bakker die echt heel lekker, knapperig, niet droog, gluten- en lactosevrij brood weet te bakken, binnen is voor de rest van zijn leven. Maar ik heb het nog niet gevonden (ik daag hierbij alle bakkers uit om het te proberen!!).

Ik heb wel wat glutenvrije versies geprobeerd maar aangezien ik ook geen lactose eet, zijn niet alle mixen voor mij geschikt. De lekkerste glutenvrije mix die ik tot nu toe heb gevonden is van Dibro No Risk, Meergranen. Zelfs als je hem afgebakken in de vriezer stopt, is het naderhand nog lekker. Maar om te zeggen dat ik helemaal weg ben van dit brood, nee, helaas! Ik eet dus speltbrood en haal het bij Marqt (duurzame supermarkt, tot nu toe alleen nog in Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Rotterdam, maar ze gaan uitbreiden).

Groetjes Jude

Meer lezen? Deze andere bloggers schrijven vandaag ook over de producten die ze het meest missen.

7 reacties op “Glutenvrije blogweek – wat mis ik het meest?

  1. Ik kan me dat helemaal voorstellen. Ik ben pas brood gaan bakken toen onze dochters de diagnose kregen. Soms ben ik heel benieuwd hoe een glutenvol brood uit mijn handen zou smaken. Over de glutenvrije variant ben ik namelijk best tevreden.

  2. Pingback: Blogweek: Welk product mis je? | Ik ben glutenvrij

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

