Galerij

Glutenvrije blogweek – waar doe ik mijn boodschappen?


Glutenvrije blogweekDeze week is het gezamenlijke glutenvrije blogweek. Negentien weblogs, zeven dagen, elke dag een ander onderwerp. Omdat we het leuk vinden en omdat we glutenvrij leven meer onder de aandacht willen brengen, samen staan we sterk, zeg maar!
Vandaag is dag 5, waarop we vertellen waar wij onze boodschappen doen. Onderaan deze blog vind je de links naar de andere weblogs.

Ik woon in Haarlem, waar we helaas geen Jumbo hebben, daar hoor ik namelijk goede verhalen over. Wij moeten het doen met de Dekamarkt, de Vomar en de Albert Heijn. Alle drie beginnen ze het besef te krijgen dat er voor glutenvrij echt wel een markt is. Maar voor een uitgebreid aanbod moet ik wel naar de grotere vestigingen fietsen (ook omdat het bij mij ook lactosevrij moet zijn). Dus ik sla meestal groots in bij Arteka, een biologische winkel in Heemstede. Niet goedkoop maar wel ruime keuze. Ook bij Marqt kan ik terecht voor een aantal glutenvrije producten (zo vond ik daar vandaag glutenvrije speculaasmoppen! En hebben ze een hele lekkere Limited Edition Tony’s Chocolonely: pure chocolade (geen lactose) met kers en merengue. Een aanrader!). Mabrouk op de Botermarkt is een van mijn favorieten, een kleine winkel, maar als je op zoek bent naar een gek ingrediënt, kun je het daar vinden. Dus niet specifiek glutenvrij. En hebben ze het daar niet, dan wel bij Van der Pigge aan de overkant van de Botermarkt. Bij de Toko haal ik mijn rijstvellen.

Ik volgde laatst op Twitter een gesprek over het feit dat glutenvrij eten blijkbaar een trend is geworden, je zou er van afvallen. Daarover kon men zich heel erg opwinden, er werd nogal heen en weer geklaagd. Ik begrijp de eerste reactie wel, want verplicht glutenvrij leven is niet altijd makkelijk en soms gewoon heel irritant en lastig. En dan kiezen mensen daarvoor omdat ze er van afvallen?!
Maar glutenvrij leven is ook heel erg duur, en niet altijd even lekker (kijk maar naar glutenvrij brood)! Het enige dat ik dacht toen ik dat las was “wat fijn, dan worden al die producten een stuk goedkoper, wordt er meer onderzoek gedaan en krijgen we misschien ook betere en lekkerdere producten op de markt”. Kan jou het schelen dat andere mensen dat als een van hun volgende afvalraces gebruiken, heb jij toch geen last van? Laten we daar lekker gebruik van maken!

Groetjes Jude

Benieuwd waar de andere bloggers hun boodschappen doen? Zij vertellen het je graag:

3 reacties op “Glutenvrije blogweek – waar doe ik mijn boodschappen?

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

