Galerij

Jude’s Diner wint Liebster Award!


Klinkt toch wel erg mooi he? Die titel. Maar ik heb hem echt gewonnen, doordat Noor van Nono’s Kitchen hem aan mij heeft uitgereikt. Ik had er nog nooit van gehoord en ben dus maar eens gaan googelen. Het grappige is dat hij in vele variaties voorkomt. Het enige dat hetzelfde is in elke variant, is dat het een virtuele award is die doorgegeven wordt van de ene aan de andere (kleine) blogger om elkaar meer onder de aandacht te brengen. Je stelt elkaar vragen waardoor soms de blogger achter de blogs net even op een andere manier in het licht komt, en je de persoon anders leert kennen.

Vandaag zal ik de 11 vragen die Noor mij heeft gesteld beantwoorden. Morgen post ik mijn eigen 5 favoriete blogs en stel hen 11 nieuwe vragen. Here we go:

1. Waarom ben je begonnen met deze blog?

Ik loop al mijn hele leven rond met darmklachten. Een aantal jaar geleden kwam daar ook mijn maag bij. Om onbekende redenen en op de meest vervelende momenten kreeg ik verschrikkelijke pijn in mijn maag waartegen niets anders hielp dan gaan liggen en ontspannen. Maar dat kan niet altijd, dus ik verbeet mij en ging door met werken, studeren of een gezellig avondje. De maagpijn diende zich aan door een soort van hongergevoel, waardoor ik ervoor zorgde dat ik altijd eten bij me had, en ik ging me volstoppen, met wat dan ook, uit pure angst voor de pijn. Maar meestal kwam de pijn toch. Mensen zagen mij eigenlijk altijd eten en in mijn tas zat ook altijd eten. 2 Jaar geleden heb ik een eliminatie-provocatiedieet gevolgd en daaruit bleek dat zowel tarwe als lactose niet goed werkten in mijn darmen. Dat ben ik dus grotendeels gaan mijden in mijn dieet. Gevoelsmatig bleef er toen niks lekkers over en daar werd ik erg verdrietig van. Een zoektocht op internet leverde niet echt veel op, dus toen ik over de ergste schok heen was ben ik eens positief gaan denken. Wat kan ik WEL eten? En dat is nog zo ontzettend veel! Ik wilde andere mensen die zoektocht van mij besparen en ben gewoon begonnen met schrijven. En blijkbaar met succes, want mijn aantal volgers groeit en mijn aantal bezoekers ook. Zo ontzettend leuk om te zien dat mensen blij zijn met je inspanningen!

2. Wat is je lievelingsrecept?Aubergineschotel met zelfgebaken abrikozenbrood

Dat is echt zo’n ontzettend moeilijke vraag! Maar als ik er ECHT maar eentje mag noemen, ga ik voor mijn aubergineschotel met abrikozenbrood al heb ik nog steeds geen lekker zelfmaakbrood kunnen vinden helaas.

3. Van wie heb je leren koken?

Ik heb niet echt van iemand leren koken. Mijn liefde voor koken, eigenlijk bakken, zit er wel van jongs af aan in. Een vriendje van mij toen ik klein was had zo’n echt klein gietijzeren keukentje. En daar bakten we pannenkoeken op. Later bakte ik graag koekjes, cakes en taarten. Kruidkoek is een familierecept (door de karnemelk helaas verre van lactose/koemelkvrij) en daar was ik altijd dol op. Mijn ouders koken lekker maar zijn (waren) niet echt experimenteerders. Wij aten vooral hollandse pot en Italiaans. Van mijn studie zou je verwachten dat ik veel geleerd zou hebben, ik heb namelijk Hoge Hotelschool gedaan, maar koken daar was meer een kwestie van grote zakken erwten in enorme pannen kokend water kieperen (grootkeuken). Veel meer dan roux en mayonaise maken heb ik niet geleerd, al is de omgeving wel inspirerend natuurlijk. Pas in de jaren na mijn studie ben ik enthousiaster gaan koken, en alles wat ik nu kan heb ik geleerd door gewoon te doen. Met de nodige mislukkingen natuurlijk! Maar daarover meer in de volgende vraag.

4. Heb je ooit iets gebakken dat echt mislukt is? En zo ja, wat dan?

Vooral toen ik net begon met glutenvrij koken bakte ik broden die echt niet te eten waren. In de loop van de tijd ben ik erachter gekomen dat het alleen niet aan mij lag….;). Ik had een keer een recept gevonden voor glutenvrije pepernoten, maar toen ze uit de oven kwamen was het één grote ronde schijf. En met kerstavond wilde ik een keertje aardappelpannenkoekjes bakken en die met een stervorm uitprikken, maar het beslag was net iets dikker dan bouillon en wilde niet bakken. Drama!

5. Hoe beschrijf je jou kookstijl?

Een allegaartje? Ik kook alles wat me lekker lijkt en ben niet echt in een hokje te stoppen. Ik doe niet aan Paleo of suikervrij en noem mezelf geen flexitariër, al ben ik het wel. Het enige waardoor ik me “onderscheid” is het feit dat ik zo min mogelijk gluten en lactose gebruik, maar ook daarin ben ik nog zoekende en verre van de enige.

6. Wat is je favoriete kookboek?

Ai, weer zo’n lastige! Ik spit alle Allerhandes en Boodschappen door voor lekkere recepten en heb een hele stapel kookboeken liggen (Jamie Oliver, Delicious etc.). Maar internet is voor mij ook een grote bron van inspiratie. Als ik een product in de koelkast heb liggen dat op moet en in mijn hoofd vormt zich geen recept, ga ik gewoon even googelen, ik vind altijd wel weer iets lekkers of nieuws!

7. Waarvoor kunnen wij jou ‘s nachts wakker maken?

Chocolade! Citroenijs, sushi, gezelligheid

8. Wat heb je voor taart gemaakt voor je verjaardag?

Dit jaar heb ik geen taart gemaakt aangezien ik midden in mijn verhuizing zat. Maar het jaar daarvoor bakte ik mijn eerste glutenvrije appeltaart! Komend jaar ga ik proberen of de walnotenschuimtaart die ik altijd maakte, ook glutenvrij en lactosevrij te bakken is! Hou mijn blog in de gaten! Al ben ik pas in februari jarig 😉

9. Wil je nog iets bakken waar je eigenlijk echt tegen op ziet?

Ik zou wel eens heel erg culinair willen koken, zoals op masterchef, met zo’n geweldige presentatie. Maar bij mij komen de pannen toch vaak weer op tafel en is het “serve yourself”….

10. Wat doe je naast je blog?

Op dit moment ben ik op zoek naar een nieuwe baan. Ik heb gewerkt als projectmanager en marketeer en wil het liefst een functie die beiden combineert. Tot die tijd vermaak ik me helemaal prima met lekker sporten, bloggen, klussen, solliciteren natuurlijk, in de tuin werken, lekker koken en nog wat andere projectjes die ik nog even voor me houd, maar die wel heel leuk kunnen worden als het lukt!

11. Hoe ziet jouw ideale 3-gangen menu eruit?

Wederom te weinig keuze 🙂

Trio van vis
Hoofdgerecht met paddenstoelen en een mooi stuk rood vlees en verse groenten
Scroppino

Morgen mijn nominaties en vragen. Tot morgen!

Groetjes Jude

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

