Galerij

Chocolademoussecake met gekarameliseerde peren


Ik had beloofd om vandaag mijn nominaties van de Liebster Award bekend te maken en aan hen 11 nieuwe vragen te stellen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel blogs volg. En de blogs die ik wel volg, hebben al heel veel volgers dus die ga ik geen Liebster Award uitreiken. En om nou een aantal blogs te gaan bezoeken puur en alleen om ze een award te kunnen geven, vind ik ook geen goed idee. Dus…wie weet in de toekomst nog. Maar voor nu gewoon weer lekker een recept, daarvoor komen jullie toch ook op mijn site? Of niet? Is mijn geklets ook interessant?

Zoals je misschien inmiddels wel door hebt ben ik dol op chocolade. Chocoladecake, chocoladetaart, chocolademousse, alles wat ik tegenkom probeer ik uit. Hier ook weer een geslaagd recept, gecombineerd met fruit.

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Beetje inspanning

Voor de chocolademoussecake (nagerecht voor 4 personen) :

  • 100 g pure chocolade
  • 100 g plantaardige, lactosevrije boter (bijvoorbeeld Wajang)
  • 2 eieren
  • 100 g witte basterdsuiker

Voor de gekarameliseerde peerChocolademoussecake met gekarameliseerde peer

  • 1 peer
  • 1 el citroensap
  • 25 g boter
  • 1 el poedersuiker

Voor het serveren:

  • Cacao

De bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 200°C
  2. Smelt de boter en chocolade in een pannetje op een laag vuurtje of au bain marie
  3. Mix intussen de eidooiers met de helft van de suiker tot een romige massa
  4. Meng nu beide mengsels door elkaar
  5. Klop de eiwitten stijf en voeg de andere helft van de suiker toe
  6. Spatel de eiwitten door het chocolademengsel
  7. Giet het beslag in de gewenste ovenschaaltjes en bak in ca. 30 min. gaar
  8. Schil intussen de peer en snij in partjes. Smeer in met citroensap. Strooi er poedersuiker over
  9. Bak op hoog vuur in de boter goudbruin aan beide kanten
  10. Bestrooi een nagerechtbordje met cacao en zet daar het cakeje op, leg de peerpartjes erbij en serveer met een lekker glaasje likeur erbij
  11. Als je de cakejes direct serveert zijn ze nog mooi hoog, anders zakken ze in zoals op de foto. Maar net zo lekker hoor!

TIP: Na een vullend diner kunnen dit nogal grote porties zijn. Je kunt de hoeveelheden dus ook halveren en minimuffinvormpjes gebruiken.

6 reacties op “Chocolademoussecake met gekarameliseerde peren

  1. Ik heb hem gisteren gemaakt, hij was echt top! De chocoladesmaak knalt er uit, en idd de combi van een krokant dekje met de bijna vloeibare onderkant, echt te gek!

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

