Galerij

Zelf zalm roken


Een aantal jaar geleden ging ik bij een vriend eten en die schotelde mij zelfgerookte forel voor. Lekker!!! En wat bleek, dat is echt helemaal niet zo moeilijk om te doen. Dus voor mijn verjaardag een rookoven gevraagd en sindsdien liggen daar regelmatig zalmpjes, forelletjes of kippetjes in. Op aanraden heb ik zelfs een keer paddenstoelen geprobeerd maar dat vond ik zelf niet zo denderend. Kaas schijnt ook te kunnen en makreel staat ook nog op de lijst.

Heb je geen rookoven, kijk dan even op www.rookovens-online.com, daar kun je ze in alle vormen en maten krijgen. Ik heb een tafelmodel van 43 x 28. Er zit een standaard met spiritusbranders bij maar ik zet hem altijd gewoon op het fornuis, net zo makkelijk. Op de bodem van je oventje strooi je houtmot (ik heb tot nu toe alleen de neutrale beuk gebruikt), daarbovenop gaat een dichte plaat en vervolgens je rooster met zalm. Deksel erop en op een laag vuur, zodra er rook uit het gaatje in het deksel komt draai je dat dicht en laat je het nog ca. 30 minuten staan. Klaar en smullen maar!!!

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Beetje inspanning (vooral qua tijd)

Ingrediënten (4 personen):Warmgerookte zalm met spinazie in gembersaus

  • Ca. 600 g zalmfilet met vel
  • 225 g grof zeezout
  • 50 g donkere basterdsuiker
  • Bosje dille
  • Schil van 1/2 citroen
  • 10 witte peperkorrels

Bereiding:

  1. Hak de dille grof en kneus de peperkorrels met de zijkant van een mes
  2. Meng alle ingrediënten behalve de zalm
  3. Leg de zalmfilet in een schaal en wrijf het goed in met het mengsel
  4. Dek de schaal af en zet het 40 minuten in de koelkast
  5. Spoel de zalm af en laat nog 2 uur drogen op een rooster in de koelkast (leg er iets onder want het kan lekken
  6. Bereid je rookoven voor en rook de zalm zoals op de gebruiksaanwijzing

Tip: vette zalm is het beste om te roken, vraag je visboer naar de juiste zalm. Wordt je zalm toch droog, dan kan het zijn dat je hem te lang hebt laten roken.

Warmgerookte zalm met gerookte paddenstoelen

Eén reactie op “Zelf zalm roken

  1. Pingback: Spinazie in gembersaus | Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

