Pompoensoep met zoete aardappel


Sinds mijn reis naar Australië ben ik helemaal zoete aardappel-fan. Ik ben nooit zo enthousiast geweest van de Hollandse gekookte aardappel met jus, maar die zoete….lekker op de bbq! En pompoen vond ik vroeger ook niks, totdat mijn broer (of was het mijn schoonzus?) vorig jaar pompoensoep maakte, zo dat is lekker!! Dit jaar heb ik eindelijk weer een tuin dus plantte ik wat pompoenplantjes van mijn broer. Bleek het een reuzenpompoen te zijn (zie foto). Zo gaaf om die uit je eigen tuin te tillen!

Maar goed, zoete aardappel en pompoen blijken heel goed te combineren in een soep met een pikant kaasje. Hierbij een recept gebaseerd op dat van Nigella Lawson, maar uiteraard aangepast aan mijn mogelijkheden. Eet smakelijk!

Gluten- en koemelkvrijGrote pompoen! (maar met een beetje aanpassing ook lactose- en sojavrij, zie onderaan)
Supersimpel/Beetje inspanning (vooral in tijd)

Ingrediënten (8 personen voorgerecht):

  • 1 ui
  • 1 (fles)pompoen (ca. 800 g)
  • 500 g zoete aardappel
  • Olijfolie
  • 1 tl kaneel
  • 1/2 tl nootmuskaat
  • 1,5 l tuinkruidenbouillon
  • 125 ml marsala (is alcoholische drank)
  • 125 g roquefort of andere blauwe kaas
  • 250 ml sojaroom

SONY DSCBereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 200°C
  2. Halveer de pompoen en haal de pitten eruit
  3. Was de zoete aardappel en de pompoen en snij in stukken van 3×3 cm (schillen hoeft niet)
  4. Schil de ui en snij hem grof
  5. Verdeel ui, pompoen en zoete aardappel over een met bakpapier bekleedde bakplaat en giet er olijfolie over. Strooi de kruiden er ook over
  6. Zet de bakplaat ca. 1,5 uur in de oven
  7. Verbrokkel intussen de kaas en meng deze in een blender of met een staafmixer met de soyaroom. Je wil een mooie romige saus overhouden
  8. Doe de groenten uit de oven in een grote pan, giet de bouillon erbij en zet de staafmixer erin. Als de soep te dik is, giet je er nog wat bouillon of gewoon water bij (proef even om te weten wat)
  9. Giet voor het opdienen de marsala in de soep en serveer met de kaassaus

TIP: wil je deze soep lactose- en/of sojavrij dan is hij ook heerlijk met rucola en geroosterde amandelschaafsel

Eén reactie op “Pompoensoep met zoete aardappel

  1. Pingback: Jude’s Diner catering | Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

