Oliebollentijd!


Oooh, ik loop al weken watertandend langs de oliebollenkraam. Soms vraag ik weleens of ze ook glutenvrije versies hebben, maar helaas! Dus het wordt weer zelf bakken dit jaar….Vorig jaar maakte ik dit recept van oliebollen, een zeer geslaagde eerste poging! Ze smaakten ook een stuk luchtiger dan de glutenvolle vonden mijn vrienden dus nog beter! Maar om het recept nou in januari te posten vond ik niet handig. Dus heb ik hem bewaard tot dit jaar.

Gluten- en lactosevrij
Kleine uitdaging/Beetje inspanning

Ingrediënten (ca. 9 oliebollen):

  • 250 g glutenvrij meel (ik heb mix B van Schar gebruikt)
  • 1/2 ei
  • 5 g droge gist
  • 3-4 g fiberhuskOliebollen
  • 250 ml lauwe (soja)melk
  • 1tl zout
  • 125 ml spa rood
  • 1/2 tl kaneel
  • 1/2 el bruine suiker
  • Indien gewenst gewelde rozijnen en/of stukjes appel
  • Fles soja- of arachideolie om te bakken

De bereiding:

  1. Meng de fiberhusk met het zout en de spa rood. Roer dit goed door
  2. Mix het meel met kaneel en de bruine suiker. Meng dit met de helft van de melk en de gist
  3. Voeg de rest van de melk en de eieren toe en tot slot het fiberhusk-papje
  4. Mix goed en doe er eventueel de appel en rozijnen bij
  5. Laat een uur rijzen op een warme plaats
  6. Verwarm de olie op ca. 180°C en zet een pan met water en azijn op. Dit helpt tegen de geur en het walmen
  7. Vet een ijsschep in met olie en schep het deeg in de olie. Na 5-8 minuten zijn de oliebollen klaar
  8. Poedersuiker erop en smullen maar!

Groetjes Jude

17 reacties op “Oliebollentijd!

  1. Ik ga op basis van jouw recept oliebollen proberen te maken zonder ei en melk (met sojamelk en eivervanger). Ben benieuwd of dat gaat lukken. Vooral omdat ik nog nooit eerder oliebollen heb gebakken…Wat me opvalt is dat jij veel meer vocht gebruikt dan wat ik in andere recepten zie.

    • Hi Ingrid,

      Ik heb het nog eens nagekeken, maar dit is de verhouding die ik vorig jaar heb gebruikt en die werkte. Ik heb nog nooit andere glutenvrije oliebollen gebakken dus ik kan het helaas niet vergelijken uit ervaring. Wel heb ik hier nog een ander recept liggen waarbij de verhouding melk/meel ook 1 op 1 is. In bovenstaand recept gebruik ik wel nog spa rood die ik mix met de fiberhusk. Dit wordt echter een soort papje die voor de binding zorgt.

      Mocht je toch nog twijfelen kun je natuurlijk de helft van de melk er pas later bij doen en kijken hoe dik het beslag wordt. Let erop dat het wel een stuk dikker moet zijn dan pannenkoekenbeslag.

      Groetjes en succes!

      Jude

      Ps. laat je me weten of het gelukt is?

  2. Wij gaan dit jaar voor het eerst glutenvrije oliebollen bakken .
    wij gaan dit recept zeker maken maar dan met gewone melk .
    bedankt voor het recept .

  3. Dat watertanden herken ik wel. Alleen mag ik ze wel kopen, maar ja als ik Dion bij me heb dan doe ik dat niet. Dat kan ik niet. Laatst was hij niet mee en toen toch een keer gekocht, maar wat viel dat tegen. Geef mij de glutenvrije oliebollen maar die mijn moeder bakt. Veel lekkerder. Overmorgen plaats ik de 2 recepten die zij afgelopen jaar maakte en die lekker waren. Kan niet wachten totdat zij ze weer bakt haha.

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

