Paksoistamppot met geroosterde cashewnoten


Zondagochtend 5 uur. Twee katten keihard ruziënd in mijn tuin (en die kunnen een lawaai maken!!)…pfff en bedankt! Klaarwakker en niet meer kunnen slapen (maar wel moe want de avond ervoor lag ik er pas om 4 uur in…). Nog een tijdje een poging gedaan maar het lukt echt niet meer. Dus om half 7 stond ik onder de douche, wat een bizar gevoel!

En vandaar dat ik om 8 uur achter mijn computer zit. Om je te vertellen over het heerlijke en makkelijke avondeten dat ik gisteravond heb gemaakt. Overdag ben ik met een vriendin lekker langs het strand gaan wandelen, was een prachtige, heldere dag dus we zijn goed uitgewaaid! En wat is er lekkerder na een frisse winterdag? Een stamppotje natuurlijk! Deze paksoistamppot stond ooit in de Allerhand, maar heb ik uiteraard aangepast aan mijn mogelijkheden.Paksoistamppot

Gluten- en koemelkvrij of lactosevrij
Supersimpel/Lekker snel
Ingrediënten (6 pers):

  • 1,5 kg kruimige aardappelen
  • 125 ml sojaroom
  • 2 struiken paksoi
  • 150 g ongezouten cashewnoten (als je van goed zout houdt kun je ook gezouten nemen)
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1,5 tl gemberpoeder
  • 2 tl grove mosterd
  • Zout en peper
  • 300 g geitenkaas (koemelkvrij) of oudere kaas (lactosevrij)
  • 2 bosuitjes

De bereiding:

  1. Schil de aardappelen en kook ze in water met een beetje zout
  2. Hak de cashewnoten grof en rooster ze in een pannetje. Voeg paprikapoeder toe en laat afkoelen
  3. Snij de paksoi in grove stukken, de bosui in ringetjes en de kaas in blokjes
  4. Stamp de aardappelen met de sojaroom door elkaar en voeg de overige kruiden, mosterd, paksoi en de kaas toe. Warm opnieuw op
  5. Strooi na het opscheppen de bosui en cashewnoten over de stamppot
  6. En nu lekker genieten! Eet smakelijk!
3 reacties op “Paksoistamppot met geroosterde cashewnoten

  1. Ik heb nog nooit Paksoi gegeten .maar ga het zeker proberen.
    Het lijkt me erg lekker .Ik ben gek op geitenkaas en cashewnoten .
    Dus niets houdt mij nu tegen .
    Fijne dag.
    .Gr Ilse

  2. Hoi Judith, ik maak puree altijd zonder boter en melk. Ik maak de puree smeuig met het kookvocht wat ik opvang en voeg zoveel toe als nodig is. Met peper en nootmuscaat is het heerlijk. groetjes Corry

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

