Groene smoothie


Jude’s Diner is verhuisd naar www.judesdiner.com. Alle recepten, productreviews, restaurantreviews en andere avonturen vind je vanaf heden daar. De website waarop je je nu bevindt wordt niet meer geüpdatet.

Een paar weken terug probeerde ik voor het eerst een groene smoothie. Het sprak me niet echt aan, maar omdat je direct al een groot deel van de benodigde groenten en fruit binnen krijgt is het wel ideaal natuurlijk. En volgens de groenesmoothiediscipelen op internet voel je je ook een paar uur volledig verzadigd, wat mij ook fantastisch leek aangezien ik de hele dag door eet (heb nogal een snelle spijsvertering). De eerste paar slokken brachten mij echter niet de voorgestelde extase, het was niet vies, maar ook niet superlekker. Maar vanwege alle bovenstaande voordelen besloot ik het een week vol te houden en dan te bepalen of ik er mee door zou gaan of niet. Inmiddels gebruik ik al een aantal weken een groene smoothie ’s ochtends. Vanwege de gezondheid en omdat ik toch ook best wel wat lekkere combinaties heb gevonden. Het vult in eerste instantie inderdaad heel goed. Maar een paar uur verzadigd? No way! Na 1,5-2 uur ga ik alweer aan de cracker met kaas want dan begint mijn maag te knorren. En daarbij werk je zoveel water naar binnen dat ik (en daar ben ik ook wel weer redelijk extreem in) ontzettend vaak naar de wc moet 😕 . Al met al niet heel handig…. en toch blijf ik groene smoothies maken ’s ochtends. Waarom? Omdat het gezond is, omdat het best lekker is, omdat ik er de tijd voor heb (het is niet altijd sneller dan een bak yoghurt), en omdat ik weer een alternatief heb voor brood. Nu neem ik ’s middags een lekkere bak sojayoghurt met muesli in plaats van ’s ochtends en in plaats van brood.

Zoek voor jezelf de combinaties die je lekker vindt, sla gemengd met rucola werkte bij mij niet goed, de rucola was een beetje te pittig op de vroege ochtend 😳 . Boerenkool heb ik geprobeerd, maar zowel gekookt als rauw is het gewoon echt niet mijn groente. Zorg wel dat je afwisselt, elke dag spinazie is écht niet gezond! Ook al is dat voor mij de lekkerste combi….

Groene smoothie

En hoe maak je dan een smoothie? In principe is er een basisrecept waarop je eindeloos kan variëren. Daarnaast heb je een blender nodig.

Ingrediënten:

  • 2 stuks fruit, geschild en in stukjes. Denk aan appel, banaan, peer, mango, ananas, sinaasappel etc.Groene smoothie
  • 200 g bladgroente. Denk aan sla, spinazie, boerenkool, andijvie etc.
  • 2 glazen water

De bereiding:

  1. Schil het fruit en stop dit in de blender
  2. Was indien nodig de bladgroente en voeg bij het fruit
  3. Giet de twee glazen water in de blender
  4. Zet de blender aan totdat het een mooi egaal sapje is geworden
  5. Drink smakelijk!

TIP: Ik pers ’s ochtends altijd sinaasappels uit. Eerst deed ik dat sap erbij in plaats van 1 glas water. Maar ik vind verse jus zo lekker dat ik dat zonde vind. Dus nu drink ik hem gewoon weer lekker op. Ik voeg alleen wel het vruchtvlees dat in de citruspers achterblijft toe aan de smoothie. Weer wat extra vezels en minder verkwisting, wat wil je nog meer?

TIP: Ik ben nu begonnen met chiazaad toe te voegen aan de smoothie zodra hij in het glas zit, schijnbaar erg gezond en het vult ook wat meer 🙂 .

JUDE’S FAVORIET:  1/4 Ananas, 1/2 mango, banaan, sinaasappelpulp (van 2 perssinaasappelen), 200 g ijsbergsla, 2 glazen water, 1 el pompoenpitten, 1/2 el kokosolie. Na het blenderen voeg je nog chiazaad toe

Groetjes Jude

8 reacties op “Groene smoothie

  1. Hoi Jude, Ieder persoon is gelukkig uniek! 😀 Misschien moet je lichaam ook nog even wennen? Mijn smoothies zijn wel vrij dik. Maar dan neem ik ook maar 1 groot glas waar gemiddeld 100 gram groente en 2 halve stuks fruit inzitten met wat zaden en of noten. Groetjes Carlo

  2. Hoi Jude, ik merk dat ik om 1200 uur ook wel weer écht trek heb. Toch ben ik tot die tijd wel verzadigd. Ik heb het idee dat mijn lichaam liever de broodnodige vitamines en mineralen heeft dan een gevuld gevoel van bijvoorbeeld een bol deeg. Wat ook wel wil helpen trouwens, is wat chiazaad toevoegen aan een smoothie. Dat geeft ook een voller gevoel. Je geeft inderdaad ook aan dat variatie belangrijk is. Daar ben ik het 100% mee eens. Ontzettend belangrijk! Mocht je nog meer recepten zoeken? Hier staan een heleboel groene smoothie recepten: http://supersnelgezond.nl/category/groene-smoothies/. Ik drink ze inmiddels al 2 jaar, elke ochtend en ben er nog steeds blij mee.

    • Dag Carlo,

      Chiazaad doe ik er inderdaad al in, maar dan nog red ik het echt niet tot 12 uur. Als ik ’s ochtends om een uur of 8 de smoothie nuttig (wat ongeveer 1 liter is) moet ik echt om 10 uur weer iets eten. Vanochtend heb ik op aanraden van een lezer een lepel kokosolie en pompoenpitten (bij gebrek aan zonnebloempitten in mijn voorraadkast) in de blender toegevoegd en het verzadigde gevoel was een stuk minder waterig dan normaal dus wie weet werkt dit beter (na anderhalf uur inmiddels nog steeds redelijk vol…). Wat mij ook opvalt trouwens is dat ik veel meer zin in zoet heb, terwijl iedereen op internet aangeeft dat dat bij hen veeeel minder is…ik denk dat ik echt van een apart ras ben 😉 .

      Groetjes Jude

  3. Hoi, Een eetlepel kokosolie en een handje zonnebloempitten erbij in de blender helpt wellicht om langer een verzadigd gevoel te houden. Groetjes, fam. Joppe

    • Dank voor de tips! Ik ga ook maar even wat meer variëren, al had ik vandaag een superlekkere combi. De beste tot nu toe! Met ananas, sinaasappelpulp, banaan, ijsbergsla, kokosolie, pompoenpitten en chiazaad. Verrassend smaakvol!

      Groetjes Jude

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

