Rode uientaartje


Jude’s Diner is verhuisd naar www.judesdiner.com. Alle recepten, productreviews, restaurantreviews en andere avonturen vind je vanaf heden daar. De website waarop je je nu bevindt wordt niet meer geüpdatet.

Het is alweer tijd voor de FoodBlogSwap. Hij was er een beetje bij ingeschoten bij mij door cateringklusjes, verjaardag, crematie, klussen in huis, solliciteren enzo…maar gelukkig kwam ik er net op tijd achter (uiterlijk zondag moet ik mijn geprobeerde recept plaatsen) dus hier is ie dan!

Op naar het blog van Johanneke: bijnanetzolekkeralsthuis.blogspot.nl. Op pagina 1 vond ik gelijk mijn recept, echt té toevallig want ik had bedacht dat ik deze week mijn hartige taart met rode uien, port en camembert weer eens wilde maken (is denk ik alweer een jaar geleden). En Johanneke heeft net een hartig taartje met rode ui, fourme d’ambert en walnoten gepost. Een iets andere versie dan die van mij, dus ik besloot een vergelijkend warenonderzoek uit te gaan voeren. De rode ui en de walnoten zijn hetzelfde, in mijn recept wordt er port, camembert en tijm gebruikt. Johanneke werkt echter met rozemarijn, balsamicoazijn, minder suiker en een blauwaderkaas. De fourme d’ambert is van koemelk dus die heb ik vervangen door Roquefort, ik weet niet of dit een zelfde smaaktype is, maar het is allebei blauwaderkaas….

Als deeg voor de taartjes heb ik wel mijn eigen bladerdeeg aangehouden, aangezien deze glutenvrij is. Voorheen bakte ik mijn deeg nooit blind maar gooide de inhoud erin en bakte alles in een keer af. Laatst was de bodem bij een quiche niet helemaal gaar, dus ik heb het nu maar eens uitgeprobeerd. De eerste sessie ging met linzen de oven in, maar toen bleef de bodem erg vochtig. De tweede sessie heb ik vervolgens zonder linzen geprobeerd en dat ging prima.

DWitloftaartjee uientaartjes zien er bijna hetzelfde uit en ze smaken heerlijk! Alleen wel allebei anders: mijn recept is zoeter, het recept van Johanneke is pittiger, dus het is gewoon een kwestie van “waar heb je zin in?”. Ik had er nog wel een lekkere frisse salade van bleekselderij, gerookte kip en druiven bij gemaakt die bij beide taartjes past. Oh ja, en ik had nog deeg en witlof over dus heb ook nog een overdekt witloftaartje gemaakt met spek en camembert, ook erg lekker!

Hieronder het (aangepaste) recept van Johanneke, wil je de zoetere taartjes, kijk dan bij dit recept.

Rode uientaartje met roquefort en walnoten

Gluten- en koemelkvrij
Kleine uitdaging/Beetje inspanningRode uientaart met bleekselderijsalade

Ingrediënten:

  • Bladerdeeg
  • Olijfolie
  • 300 g rode uien, in ringen
  • 1 el verse rozemarijn
  • 1 tl donkere basterdsuiker
  • 1 el balsamicoazijn
  • Peper en zout
  • 1 el glutenvrije bloem
  • 100 g roquefort
  • 20 g grof gehakte walnoten

Materialen:

  • 6 Kleine taartvormpjes

Bereiden:

  1. Maak het bladerdeeg volgens dit recept
  2. Verwarm de oven voor op 175ºC
  3. Vet de vormpjes in, bestrooi met de bloem en bekleed het met bladerdeeg
  4. Druk goed aan en prik gaatjes in de bodem
  5. Zet het bladerdeeg 15-20 minuten in de oven totdat het stevig is (hoeft niet bruin)
  6. Hak de rozemarijn fijn
  7. Fruit de uiringen in de olijfolie
  8. Voeg de suiker, balsamicoazijn en rozemarijn toe en laat sudderen op laag vuur (af en toe roeren)
  9. Je kunt de bladerdeegbodem eventueel uit de vorm halen
  10. Verdeel de uien over de bodem en leg er de roquefort op
  11. Strooi de walnoten erover
  12. Bak de taart in ca. 20 min. in de oven op 180°C tot het bladerdeeg mooi bruin is en de kaas gesmolten
  13. Serveer de taart met een frisse salade van bleekselderij  en geniet ervan!

Rode uientaart met bleekselderijsalade

Groetjes Jude

Eén reactie op “Rode uientaartje

  1. Lekker taartje heb je gekozen. De combinatie van jou met camembert en port klinkt ook lekker. Als je nog een keer tijd hebt, kun je nog veel meer lekkers op mijn blog vinden hoor. Groeten, Johanneke

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

