Poffertjes!


Jude’s Diner is verhuisd naar www.judesdiner.com. Alle recepten, productreviews, restaurantreviews en andere avonturen vind je vanaf heden daar. De website waarop je je nu bevindt wordt niet meer geüpdatet.

Vrijdag schotelde ik een vriendinnetje een mooi 3gangenmenu voor. Gisteravond stond ik poffertjes te bakken voor mijn neefje en nichtje. Een groter verschil kan bijna niet, maar beiden lekker en leuk!

Wat mij verbaasde vrijdag was dat mijn vriendinnetje (die zelf ook een erg goede kok is!) aangaf dat ze mijn recepten altijd zo ingewikkeld vindt lijken. Daar verbaasde ik mij echt over! (Vinden jullie dat ook?) Misschien moet ik mezelf niet als maatstaf nemen? Dus ik heb besloten ook de recepten te plaatsen waarvan ik in eerste instantie denk dat iedereen ze wel kent, omdat ze weinig ingewikkeld zijn. Vandaag staan daarom de glutenvrije en lactosevrije poffertjes op het schrijfmenu. Mijn broer, schoonzus, neefje en nichtje volgen geen dieet, maar hebben allemaal erg gesmuld van de poffertjes. Ik was bang dat het veel te veel was maar het was helemaal op! Gelukkig had ik nog een vla-flip als toetje (uiteraard lactosevrij).

Poffertjes

Gluten-, lactose- en koemelkvrij
Supersimpel/Beetje inspanning

Ingrediënten:

  • 250 g glutenvrij zelfrijzend bakmeel
  • 2 eierenPoffertjes met boter
  • 3 dl ongezoete sojamelk
  • snufje zout
  • Olijfolie of bakboter

Materialen:

  • Poffertjespan
  • Oliekwast
  • Spuitfles
  • Vork

De bereiding:

  1. Meng alle ingrediënten behalve de olijfolie/bakboter door elkaarPoffertjes in pan
  2. Zorg dat er geen klontjes in zitten, dan heb je kans dat je spuitfles ontploft boven de bakplaat (is mij wel eens gebeurd)
  3. Zet de poffertjespan aan op een grote pit en besmeer met olie of boter
  4. Zodra de pan heet genoeg is spuit je de rondjes van de pan tot 3/4 vol (het beslag rijst nog)
  5. Als je het gevoel hebt dat de onderkant mooi bruin is prik je er met een vork in en kijk je even. Klopt het dan kun je ze omdraaien, anders moet je ze nog even laten doorgaren
  6. Wanneer beide kanten mooi bruin zijn zijn je poffertjes klaar
  7. Het lekkerste is om ze heet te serveren met een klontje boter en poedersuiker
  8. Wil je meer maken voordat je het serveert? Zet dan een pan water op het vuur met een bord en een deksel. De poffertjes die klaar zijn kun je op het bord warm houden. Met een klein klontje boter blijven ze wat smeuïger

Smakelijk!

Groetjes Jude

Ps. in mijn volgende bericht volgt het 3gangenmenu

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

