Awa di Lamunchi


Jude’s Diner is verhuisd naar www.judesdiner.com. Alle recepten, productreviews, restaurantreviews en andere avonturen vind je vanaf heden daar. De website waarop je je nu bevindt wordt niet meer geüpdatet.

Ik ben een enorme theeleut, ’s ochtends, ’s middags, ’s avonds. Ik drink eigenlijk altijd wel thee…maar op zo’n lekkere warme dag als vandaag wil ik ook wel even wat anders. En sinds ik vorig jaar op Curaçao was, ben ik verliefd op Awa di Lamunchi. Zo lekker fris en dorstlessend! En gelukkig heb je een korte en een lange versie om het te maken. Het mooie van de lange versie is dat je dan een lekkere voorraad siroop hebt om aan te lengen als je geen tijd hebt. Door zuur en suiker is het best lang houdbaar, maar ik kan nu al voorspellen dat het niet lang in je koelkast blijft staan!

Awa di Lamunchi

Gluten-, lactose en koemelkvrijAwa di Lamunchi
Supersimpel/Lekker snel

Ingrediënten:

  • 1 limoen
  • ca. 2 tl suiker
  • ca. 300 ml water

De bereiding:

  1. Pers de limoen uit
  2. Voeg suiker naar smaak toe, maar ik zou beginnen met 2 tl
  3. De verhouding water/limoensap is 1:10. Uit een limoen komt ca. 30 ml sap dus dan voeg je 300 ml water toe. Maar ook dat is naar smaak
  4. Voeg nog wat ijsklontjes toe en je zomerse virgin cocktail is klaar!

Awa di Lamunchi-siroop

Gluten-, lactose en koemelkvrij
Supersimpel/Beetje inspanningLimoenen

Ingrediënten:

  • 15 limoenen
  • 500 g suiker
  • Water (hoeveelheid volgt)

De bereiding:

  1. Pers de limoenen uit tot je een halve liter sap hebt, zet dit apart
  2. De verhouding sap en suiker is 1:1 dus bij een halve liter sap gebruik je 500 gram suiker
  3. Giet de suiker in een hoge pan en zet dit net onder water, roer goed door
  4. Zet het suikerwater op een laag vuur op totdat de suiker is opgelost, laat het niet koken!
  5. Laat het suikerwater afkoelen en voeg dan pas de limoensap toe
  6. Giet het geheel over in een afsluitbare fles en bewaar in de koelkast
  7. Bij serveren vermeng je de siroop net als gewone aanmaaklimonade met water

Laat die zomer maar komen!

Groetjes Jude

 

2 reacties op “Awa di Lamunchi

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

