Wat is een koemelkeiwit allergie?

Mijn intolerantie is “helaas” niet aan te tonen door bloed- of andere onderzoeken. Ik ben dus twee jaar geleden een eliminatiedieet gaan volgen. Daaruit kwam iig een allergie voor tarwe en zuivel. Na een tijdje ben ik weer geiten- en schapenkaas gaan proberen, en dat leek best goed te gaan. Dus ben ik ervan uitgegaan dat ik een koemelkintolerantie heb. Maar de laatste tijd heb ik toch wel weer veel last dus ik ga weer opnieuw een eliminatieronde in. Ik ben nu de geitenkaas uit mijn koelkast aan het opeten en dan wordt er even niks nieuws gekocht. Om die reden ben ik ook eens goed op zoek gegaan naar wat nou precies het verschil is tussen lactose en koemelk en de intolerantie daarop.

Te beginnen met het verschil tussen allergie en intolerantie. Een heldere omschrijving vind je in een van mijn eerdere blogposts.

Koemelkeiwit allergieKoemelkvrij
Dit wordt eigenlijk altijd allergie genoemd, terwijl het voor zover ik kan vinden op internet, niet echt medisch aan te tonen is. Alleen met een eliminatie-provocatiedieet. Ook komt het voornamelijk voor bij zuigelingen en kinderen tot een jaar of 3. Dus wie weet is dit mijn probleem wel helemaal niet? Al schijnt het ook wel bij volwassenen voor te komen, maar in veel mindere mate, dus misschien ben ik wel gewoon heeeeeel bijzonder :).

Gevonden in een pdf-je op internet:
Een koemelkallergie is een ongewenste reactie op het eiwit in de koemelk. De oorzaak hiervan is een abnormale reactie van het natuurlijke afweermechanisme van het lichaam. Het immuunsysteem maakt specifieke antistoffen tegen koemelkeiwitten in de voeding, die normaal gesproken als onschadelijk worden beschouwd. Komen die antistoffen in aanraking met het koemelkeiwit, dan treedt er een reactie op. Hierbij komen allerlei stoffen vrij die uiteindelijk allergische verschijnselen veroorzaken. Een product bevat zeker koemelkeiwit, wanneer een van de volgende termen als ingrediënt worden genoemd:
• Magere melkbestanddelen, droge melkbestanddelen;
• Wei, weipoeder;
• Melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder;
• Caseïne, caseïnaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, melkvet
Voor een volledige lijst, zie de site van Voedselallergie

Sojamelk en geitenmelk worden regelmatig aanbevolen als alternatieve melksoorten in een koemelkeiwitvrij dieet. Toch brengt met name sojamelk ook een risico met zich mee, voornamelijk bij jonge kinderen. Het zou namelijk goed kunnen dat hier ook allergisch op gereageerd wordt. De eiwitten van geitenmelk lijken erg op die van koemelk. Soms reageert iemand met koemelkallergie ook allergisch op geitenmelk.
Bummer! Ik gebruik al 2 jaar dagelijks sojamelk en allerlei soja-producten ter vervanging. Maar mijn klachten zijn wel echt minder geworden….lastig hoor!

Glas melk

Lactose-intolerantie
Op de site van de Maag Lever Darm Stichting kwam ik een heldere uitleg tegen. Waar het om gaat is dat je dunne darmwand niet (voldoende) van het enzym lactase aanmaakt die de lactose (melksuiker) verteerd waardoor het onverteerd in de dikke darm terecht komt. De bacteriën in de dikke darm, de darmflora, gaan lactose ‘vergisten’. En daarvan krijg je enorme buikpijn! En nog wat andere onprettige symptomen zoals diarree en winderigheid. Lactose komt voor in alle dierlijke melksoorten die wij drinken. Een bijzondere ontdekking vind ik wel het feit dat je bij een lactose intolerantie dus wel harde (Nederlandse) kazen schijnt te kunnen verdragen (de lactose is afgebroken tijdens het rijpen), evenals zure melkproducten zoals yoghurt en karnemelk (bevat heel weinig lactose). Op deze site vind je een overzicht van de hoeveelheid lactose in bepaalde producten. Duidelijk is dat je melkpoeder echt moet vermijden!!!

Tijdens mijn zoektocht liep ik tegen een beschrijving van een test op lactose intolerantie aan, dat in het ziekenhuis uitgevoerd kan worden. Binnenkort mijn dokter maar eens bellen (waarom heeft hij dat nooit gezegd??).

Maar lactose of koemelkvrij is helemaal niet zo ingewikkeld om te vinden, de meeste supermarkten hebben behoorlijk wat sojaproducten in de schappen:

  • Sojamelk: ter vervanging van gewone melk, is iets zoeter dus hou daar in de bereiding rekening mee (lang houdbaar, mits ongeopend)
  • Sojayoghurt: wat mij betreft lekkerder dan gewone yoghurt, minder zuur (in het koelvak), naturel in pak of in smaken in een beker
  • Soja gele vla: gewone gele vla vind ik net een tikkie lekkerder, maar daar ben ik nou eenmaal verzot op (bij de houdbare melk)
  • Soja drink: soort fristi in verschillende smaken, bosvruchten vind ik het lekkerst, maar het is allemaal best zoet dus daar moet je van houden (bij de houdbare melk)
  • Soja cuisine: gebruik ik voor alle gerechten waar room of crème fraîchein moet. Crème fraîche is natuurlijk dikker van structuur dus als toefje op de gerookte zalm is dit geen goed alternatief
  • Sojaslagroom: veel lekkerder en luchtiger dan gewone slagroom. Ook aan te raden voor mensen die alles eten!

In Duitsland zijn ze al een stuk verder met het aanbieden van producten voor mensen met voedselintolerantie, dus als ik bij mijn vader ben die vlakbij de grens woont, kom ik altijd met een enorme tas lekkere producten terug. Laatst zag ik daar lactosevrije “Crème fit” van “Berief Soja Fit” staan, wat eruit zag als crème fraîche. Maar bij het openen bleek dit nauwelijks dikker te zijn dan de soja cuisine van Alpro, dus helaas nog geen toefje voor op mijn gerookte zalm.

Een algemene tip voor betaalbaar lactosevrij koken: probeer vervangende producten in je supermarkt te vinden, er is meer dan je denkt, maar leer jezelf aan om ingrediëntenlijsten te lezen. De Biologische winkel is geweldig en beter voor mens en milieu, maar soms kun je dezelfde producten in de supermarkt voor minder krijgen…..

Wees creatief! Ik doe geen kaas meer op mijn toastjes ’s avonds maar aioli en tapenade zonder kaas (zwarte olijventapenade of tonijntapenade), gerookte makreel, vleesproducten, en dan eet ik net zo gezellig mee!

En dan de laatste: net zo dol op chocolade als ik? Ga voor puur (maar check de ingrediënten, sommigen bevatten nog steeds melkpoeder), stiekem veel lekkerder dan melkchocolade, en veel gezonder! Heerlijk om in de thee te dopen (of zie ik daar als enige het lekkere van in?)! Ik ben nog op zoek naar een pure reep met noten en rozijnen/vruchten dus als je die vindt, you’re my hero!

Advertenties

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s