Galerij

Hartige taart met camembert en port – een supercombi!


Ik ben niet zo’n uienliefhebber, maar een tijdje geleden wilde ik mijn horizon verbreden en besloot het gewoon eens proberen. Dit recept trok me gelijk aan, ondanks de uien (zou het de port zijn geweest?). Echt verrassend lekker! Helemaal als je een lekkere, frisse salade met bleekselderij erbij serveert. Een combinatie die ik zelf niet zo snel zou bedenken, maar die heel bijzonder is! Mijn broer vond het zo lekker, dat hij het een week later voor zijn vriendin heeft gemaakt.

Gluten- en koemelkvrij
Kleine uitdaging/Beetje inspanning

Voor de hartige taart (4 pers.):

  • Olijfolie
  • 3 rode uien, in ringen
  • 100 ml rode port
  • 2 el rietsuiker
  • Bladerdeeg (zie hier het recept)
  • 1 el glutenvrije bloem
  • brie/camembert, van geit of koe, in dikke plakken. Camembert is het lekkerst smeuïg vind ik
  • 20 g grof gehakte walnoten
  • 4 takjes tijm

Materialen:

  • lage taartvorm, ovenschaal of kleine taartvormpjes

Bereiden:

  1. Maak het bladerdeeg volgens dit recept
  2. Verwarm de oven voor op 175ºC
  3. Vet de vorm in, bestrooi met de bloem en bekleed het met bladerdeeg
  4. Druk goed aan en prik gaatjes in de bodem
  5. Zet het bladerdeeg ca. 15 minuten in de oven totdat het stevig is (hoeft niet bruin)
  6. Fruit de uiringen in de olijfolie
  7. Voeg de port en suiker toe en laat inkoken (af en toe roeren)
  8. Laat afkoelen
  9. Je kunt de bladerdeegbodem eventueel uit de vorm halen (dit zou ik alleen doen bij kleine taartjes)
  10. Verdeel de uien over de bodem en leg er de brie/camembert op
  11. Strooi er walnoten en tijm over
  12. Bak de taart in ca. 20 min. in de oven op 180°C tot het bladerdeeg mooi bruin is en de kaas gesmolten
  13. Serveer de taart met een frisse salade van bleekselderij  en geniet ervan!

2 reacties op “Hartige taart met camembert en port – een supercombi!

  1. Pingback: Crunchy Fingers – FoodBlogSwap | Jude's Diner

  2. Pingback: Rode uientaartje | Jude's Diner

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!