Galerij

Zelfgebakken naan


Eindelijk heb ik Xanthaangom gevonden en gekocht. Eerst wilde ik er eigenlijk niet aan, al die toevoegingen. Ik wilde zo “natuurlijk” mogelijk. Xanthaangom is ook natuurlijk maar ik bedoel meer dat ik geen (voor mij) onbekende toevoegingen wilde doen, maar het deeg blijft vaak zo droog en korrelig, dat ik om ben en het ben gaan proberen. De eerste test is geslaagd! Heb zelf naan gebakken wat echt gewoon heel erg goed gelukt is. Geen idee of je het lang kan bewaren, want het was dezelfde avond nog op ;)!

Update 9 november 2013: iets aangepaste receptuur. Uit ervaring is gebleken dat de pannenkoekjes niet echt lekker zijn de volgende dag, best droog, dus het beste is om het op dezelfde dag te maken en te eten.

Gluten- en lactosevrij
Supersimpel/Beetje inspanningNaan in de pan

De ingrediënten (4 naan met diameter 20 cm):

  • 13 g verse gist of 7 g droge gist
  • 2 tl suiker
  • 80 ml lauwwarm water (echt niet te warm, dan slaat de gist dood)
  • 180 g glutenvrij meel
  • 2 tl knoflookkruiden (ik heb wild garlic mix gebruikt)
  • Eventueel andere kruiden die je lekker vindt
  • 1 tl zout
  • 1/8 tl xanthaangom
  • 1 ei
  • 1.5 el (soja)melk
  • boter om te bakken

De bereiding:Naan uit de pan

  1. Roer het warme water met de suiker en de gist door elkaar en laat even staan (gaat als het goed is een beetje schuimen). Als je verse gist gebruikt, zorg dan dat de gist goed opgelost is
  2. Meng de bloem, zout, xanthaangom, knoflookkruiden en eventuele extra kruiden
  3. Kneed de droge mix met het gistmengsel, ei en melk tot een mooie bal
  4. Laat een half uur rijzen onder een theedoek op een warme plaats
  5. Verdeel het deeg in vieren en vorm op een vel bakpapier pannenkoekjes van ca. 0.5cm
  6. Laat de pannenkoekjes onder een doek op een warme plek een half uur rijzen. Het lijkt alsof er niets gebeurt, maar dat is zeker niet het geval
  7. Bak alle pannenkoekjes in een pan met boter aan beide kanten mooi bruin (nu zie je ze licht opbollen) en pak gezamenlijk in aluminiumfolie
  8. Leg het pakketje nog ca. 5 minuten in de oven op 130-140°C.
  9. Lekker bij soep of met hummus

4 reacties op “Zelfgebakken naan

  1. Pingback: Jude’s Diner catering | Jude's Diner

  2. Pingback: Dit zou je eens moeten ruiken! – Aubergineschotel met (zelfgebakken) brood | Jude's Diner

    • Pitabroodjes, ja daar had ik ook al aan zitten denken, daar kun je ze zeker voor gebruiken, al zou ik dan minder suiker gebruiken. En ze zijn niet zo luchtig als een glutenvolle pirabroodjes. Dus door midden snijden en er shoarma tussen doen is er niet bij. Ze zijn meer als griekse pitabroodjes. Als wrap wil ik ze ook eens proberen, maar dan ga ik ze iets dunner maken. Volgens mij zijn ze juist nog beter als roti-pannenkoek dan als pitabroodje, mits je ze ook weer een stukje dunner maakt dan de naan. Vervang je gewoon de kruiden…

Lekker? Of niks voor jou? Vragen? Opmerkingen? Suggesties? Let me know!